آموزش پیانو

آموزش پیانو

آموزش پیانو

 

پیانو در دسته سازهای صفحه کلید دار قرار دارد و جز شناخته شده ترین آنها می باشد.این ساز دارای بالاترین دامنه صوتی در بین سازها بوده و قادر به تولید فرکانسهایی از 27 تا 4186 هرتز می باشد.شاید یکی از دلایلی که آموزش پیانو را برای هنرجویان جذاب می کند همین باشد و البته از صدای زیبا و جادویی آن نیز نباید غافل شد.

 

در زمینه خرید و یا آموزش پیانو ممکن است سوالاتی برای هنرجویان عزیز پیش بیاید که ما به پاسخ برخی ازمهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز پیانو ساده است؟

 

به طور کلی یادگیری موسیقی نیاز به تمرین مداوم و پشتکار دارد و این نکته تقریبا برای تمامی سازها یکسان است.پیانو نیز مانند هر ساز دیگری باید با روش درست آموزش دیده شود و زیر نظر  استاد پیانو  فرا گرفته شود تا بتوان با تکنیکهای درست و اصولی، در نوازندگی آن پیشرفت کرد.

 

2-قدم اول برای شروع آموزش پیانو چیست؟

 

ابتدا باید ساز مورد نظر خود را به کمک یک کارشناس زبده پیانو تهیه کنید.سپس از طریق کلاسهای تدریس خصوصی پیانو ویا آموزشگاه موسیقی اقدام به ثبت نام کنید.پس از آن استاد مربوطه کتاب و لوازم مورد نیاز برای آموزش پیانو را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش پیانو چه روشی استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش استاد، مطالب عمومی و مقدماتی شامل مبانی موسیقی،سلفژ،نحوه نشستن پشت ساز و قرارگیری انگشتان روی ساز را به هنرجو آموزش می دهد.یکی از مهم ترین نکاتی که هنرجویان پیانو باید به آن توجه کنند آشنایی با مبانی موسیقی و سلفژ در پیانو است.سلفژ در واقع هنر آوا خوانی است،به این معنی که شما باید بدون استفاده از ساز بتوانید از روی نتها خوانده و یا با شنیدن هر ملودی نتهای آن را بنویسید.در کشورهای پیشرفته دنیا هنرجویان قبل از شروع تدریس پیانو با تئوری موسیقی و سلفژ آشنا میشوند و سپس به سراغ تمرین روی ساز می روند.

 

برای دیدن پیانو نوازی سامان احتشامی کلیک کنید

 

آموزش ساز پیانو

 

4-چه سنی برای یادگیری پیانو مناسب است؟

 

یادگیری پیانو را می توان از سن کم و درحدود 5 یا 6 سالگی آغاز کرد.دلیل این امر نیز انعطاف پذیری بدن و به خصوص انگشتان دست برای فشردن کلاویه ها و همچنین آمادگی بهتر مغز برای فراگیری می باشد،اما این به آن معنا نیست که در سنین بالاتر نمی توان به کلاس پیانو رفت.اگر هنرجو قبل از شروع آموزش یک دوره  کلاس ارف  را بگذراند می تواند با نتها آشنا شده و از طرف دیگر ذهن او برای یادگیری موسیقی آماده تر خواهد شد.

 

5-برای آموزش پیانو از چه کتابهایی استفاده می شود؟

 

کتابهای مفیدی برای آموزش پیانو وجود دارند که از آن جمله می توان به کتاب بیر،جان تامسون،چرنی،هانون،مکتب سوزوکی و مایکل آرون اشاره کرد.همچنین برخی از اساتید در کنار پیانو کلاسیک قطعات ایرانی را نیز از کتب ایرانی مانند 40 آهنگ و ...آموزش می دهند.

برای تئوری موسیقی نیز،کتابهای تئوری بنیادین موسیقی اثر پرویز منصوری و تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب توصیه میشود و برای سلفژ نیز کتاب سلفژ پوتسولی(pozzoli) و هنری لمون(henry lemoine) کتابهای مفید و ارزنده ای هستند.

 

مقاله مرتبط:چرا باید برای تمرین یک پیانوی کوک شده و دقیق استفاده کنیم؟

 

6-روزانه چند ساعت زمان برای تمرین پیانو نیازاست؟

 

پس از آموزش درس توسط استاد، هنرجویان باید روزانه حداقل 1 ساعت تمرین داشته باشند.توصیه می شود این تمرینها هر روز و بصورت مداوم و در راس ساعت خاصی شروع و خاتمه یابد تا مغز به این ساعت عادت کند.ممکن است تمرین های روزانه گاهی آنقدر به شما فشار بیاورند که احساس کنید دیگر تحمل این شرایط برایتان عذاب آور است،اما باید توجه داشته باشید که این روند حرفه ای شدن، برای هنرجویان کاملا طبیعی بوده و تقریبا اکثر هنرجویان  پیانو  این حس را تجربه کرده اند.

 

تدریس پیانو

 

7-شرایط و لوازم مورد نیازبرای آموزش پیانو چیست؟

 

 اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود علاقه داشتن به پیانو است.هیچ پیانیست موفقی به زور پشت ساز ننشسته است.بنابراین فرزندتان و یا اطرافیان خود را بی جهت تشویق به آموزش موسیقی  نکنید،چون آنها باید خودشان و با علاقه شخصی پیش قدم شوند.یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به پیانو علاقه ندارد،باید بدون رودربایستی عذر او را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.

اما مقدمات کلی برای شروع یادگیری پیانو عبارتند از:

1-علاقه به پیانو2-خرید ساز پیانو3- تهیه دفتر نت و کتاب4-هماهنگی با  معلم پیانو   5-تمرین مداوم و منظم

 

8-ساز پیانو را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد اقدام به تهیه پیانو کنید.ممکن است در اینجا بین تهیه پیانو دیجیتال یا پیانو آکوستیک مردد شوید.ما قبلا در یک مقاله به صورت مفصل به این بحث پرداخته ایم.در لینک زیر می توانید این مطلب را بخوانید.

کدامیک بهتر است:پیانوی دیجیتای یا پیانوی آکوستیک؟

 

9-مدت زمان یادگیری پیانو چقدر است؟

 

پیانو جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد.به همین دلیل نمی توان زمان مشخصی را برای فراگیری آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 3 تا 4 سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی سازخودمسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای پیانو هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های پیانو معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد ،البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد پیانو تعیین می شود.

 
آموزش موسیقی  و  آموزش پیانو  در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی پیانو  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس پیانو  میباشند.
کلاسهای  تدریس پیانو  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: پیانو, تدریس خصوصی پیانو, آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , کلاس ارف , استاد پیانو, کلاس پیانو, آموزش پیانو, تدریس پیانو, معلم پیانو