• خانه
  • بلاگ
  • تدریس خصوصی و تاثیر بیشتر در یادگیری

تدریس خصوصی و تاثیر بیشتر در یادگیری

تدریس خصوصی، نمرات بهتر، ترس کمتر

 

تدریس خصوصی

 

ریاضی می‌تواند به ترسناکی عنکبوت و مار باشد، حداقل در مغز یک کودک 8 ساله که اینطور است. و اضطراب اولیه در سروکار داشتن با اعداد می‌تواند یک کودک را، نه تنها در مدرسه بلکه در مذاکره با زندگی و حرفه آینده، در معرض اضراب شدید قرار دهد.

خوشبختانه مطالعه‌ای در مورد دانش‌آموزان کلاس سوم که در همین هفته در مجله علوم اعصاب منتشر شد، یک راه‌حل خوب ارائه می‌دهد. به گفته محققین،  تدریس خصوصی  (تک به تک)، در یادگیری کودکان تاثیر بیشتری دارد. این نوع تدریس مدار ترس در مغز را آرام می‌کند.

وینود منان (Vinod Menon)، عصب‌شناس، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد می‌گوید: « هیجان‌انگیزترین جنبه‌ی یافته‌های ما این است که تدریس خصوصی نه تنها عملکرد را بهبود می‌بخشد بلکه باعث کاهش اضطراب نیز می‌شود».

منان و همکارانش از تحقیقات پیشین خود با استفاده از اسکن مغناطیسی مغز به این نتیجه رسیده بودند که اضطراب ریاضی همان شبکه‌های سلولی را فعال می‌کند که بعضی از فوبیاها مثل ترس از مار یا عنکبوت ها یا ارتفاع فعال می‌کنند و می‌دانستند که درمان‌های رفتاری شناخته شده به نام «درمان مواجهه‌ای» به برخی افراد کمک می‌کند تا اضطراب این نوع فوبیاها را برظرف کنند. آیا می‌توان در آموزش ریاضی هم همین روش را پیش گرفت؟

برای رسیدن به نتیجه، دانشمندان 46 دانش‌آموز کلاس سومی که در پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده بودند که در مورد ریاضی نگران هستند را مورد مطالعه قرار دادند و در حالی که مغز آنها از طریق MRI عملکردی اسکن می‌کردند مورد آزمایش قرار دادند.

براساس پاسخ‌ها، اسکن و نمرات آنها در هر یک از آزمون‌ها، کودکان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه متشکل از دانش‌آموزهایی با سطح اضطراب ریاضی بالا و گروه دیگر با سطوح پایین‌تر اضطراب.

پس از آن، به هر دو گروه، به مدت هشت هفته، چند جلسه در هفته،  تدریس خصوصی ریاضی  پایه به صورت تک به تک داده شد.

منان می‌گوید، عملکرد هر دو گروه در پایان دوره آموزش، در ریاضیات بهتر شد. اما مهمتر از همه، وی می‌گوید بچه‌هایی که در مورد ریاضی اضطراب داشتند، در پایان هشت هفته 20 درصد کمتر مضطرب بودند و اسکن مغز نیز نتایج آنها را تایید می کند.

منان می‌گوید: آموزش به صورت خصوصی بود. اگر یک کودک در یک مفهوم خاص گیر می‌کرد، معلم با دانش‌آموز کار می‌کرد «تا به روش نامنفی و تشویق، مشکل را حل کند».

او امیدوار است تا در آینده بتواند دریابد آیا آموزش کامپیوتری می‌تواند مزایای مشابه فراهم کرده و در مدارهای مغزی تغییر ایجاد کند، و اینکه آیا با پیشرفت بچه‌ها در حل مسائل پیچیده‌تر، کاهش اضطراب ریاضی همچنان ادامه پیدا می کند یا خیر.

مقالات مرتبط: 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com