• خانه
  • بلاگ
  • 10 روش کلیدی جهت مطالعه صحیح و حل مسائل ریاضی

10 روش کلیدی جهت مطالعه صحیح و حل مسائل ریاضی

تدریس خصوصی ریاضی

 

نحوه مطالعه درس ریاضی کمی با سایر دروس متفاوت است.صرف گوش دادن به  تدریس ریاضی  معلم نمی تواند عاملی برای موفقیت در درس ریاضی باشد.بلکه مهم است که شما پس از گوش دادن،بصورت جدی به حل تمرین و مرور مطالب تدریس شده بپردازید.

این حل تمرین را می توان با مراجعه به کتابهای کمک درسی و کتابهای با سطح متوسط و بالا انجام داد.اما همیشه اولویت با مطالب کتاب و جزوه دبیر مربوطه می باشد.

 

بعد از این مقدمه کوتاه به 10 روش صحیح در مطالعه درس ریاضی می پردازیم:

 

1-ریاضی را حفظ نکنیم.

 

شاید این جمله به نظر کلیشه ای باشد اما واقعا مهم است که ریاضیات را بصورت مفهومی یاد بگیریم چون اگر حفظ کنیم با کمی تغییر در صورت مسئله  از پس حل آن برنمی آییم که این خود باعث ناامیدی وکاهش اعتماد به نفس ما میشود.پس ابتدا مفهومی و عمیق یادبگیریم و سپس سعی کنیم روی فرمولها مسلط شده و طبق آنها به حل تمرین و مسئله بپردازیم.

 

2-در هنگام حل مسائل ریاضی با اعتماد به نفس باشید.

 

اکثر مطالب ریاضی با فرمولهای اصلی قابل حل هستند ولی گاهی اوقات  دبیر ریاضی  کمی آنرا تغییر داده یا پیچیده تر میکند.بنابراین سعی کنید هنگام مواجهه با این سوالات استرس نداشته باشید و با اعتماد به نفس بالا و کمی دقت به بررسی روش حل مسئله و سپس حل آن بپردازید.

 

3-غیبت نکنید!!

 

سعی کنید تا حد ممکن در  کلاس ریاضی  غیبت نداشته باشید،چون گوش دادن به بیان معلم هنگام تدریس نکته کلیدی در یادگیری درس ریاضی است.همچنین پس از مراجعه به منزل تا حد امکان همان روز مطالب تدریس شده توسط معلم را مجددا مطالعه ومرور کرده و از آن حل تمرین داشته باشید تا بصورت کامل روی مطالب تدریس شده توسط دبیر تسلط پیدا کنید.

 

4-جزوه خودتان را جدی بگیرید!!

 

سعی کنید در کلاس درس و یا هنگام  تدریس خصوصی  مطالب توسط معلم برای خودتان نت برداری کرده و در هر جلسه جزوه ای منظم از سرفصلهای تدریس شده داشته باشید تا در صورت نیاز  و در هر زمان با مراجعه به جزوه، مطالب برای شما مرور شده و از طرفی نیاز به مطالعه مجدد تمام مطالب کتاب را نداشته باشید تا پس از آن بتوانید به راحتی اقدام به حل سوالات و تست زنی کنید.

 

5-خلاصه نویسی را فراموش نکنید.

 

پس از مطالعه هر مبحث ریاضی آن را خلاصه نویسی کنید.این خلاصه نویسی می تواند شامل نوشتن فرمولها و توضیحات مربوطه به زبان خودتان باشد(مانند فلش کارت) تا در صورت نیاز با مراجعه به مطالب خلاصه نویسی شده سریعتر دروس را مرور کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید.

 

6-کتاب درسی تان را در اولویت قرار دهید.

 

کتاب درسی مرجع و منبع بسیار مهمی برای طراحان سوال چه برای امتحانات پایان ترم و چه برای کنکور می باشد.سعی کنید کتاب درسی خود را مو به مو بخوانید و تمام مثالها و تمرینات موجود در کتاب و حتی پاورقی را حل کنید.گاهی اوقات طراحان سوال با اندکی تغییر در مثالها و مطالب کتاب آنرا تبدیل به یک سوال امتحانی می کنند.ضمنا تا زمانی که شما روی مطالب کتاب و جزوه دبیر مسلط نشده اید اجازه ندارید به سراغ کتابهای کمک درسی و تست بروید.

یادتان نرود که در خرید کتابهای تست و کمک درسی زیاده روی نکنید چون نه تنها نتیجه مطلوبی ندارد بلکه شلوغ کردن دور و برتان با کتابهای فراوان بیشتر باعث سردرگمی و اضطراب شما می شود،بنابراین سعی کنید با پرس و جو از اساتید و دوستانتان بهترین کتاب موجود برای هر درس را تهیه کنید و پس از اتمام آن به سراغ کتاب بعدی بروید.

 

7-ریاضیات زنجیروار است.

 

با توجه به اینکه مطالب ریاضی معمولا بصورت زنجیروار به یکدیگر وصل است و یادنگرفتن یک مبحث ممکن است روی یادگیری مطالب بعدی تاثیر منفی داشته باشد،بهتر است اگر مبحثی را در کلاس غیبت کردید و یا احیانا متوجه نشدید بلافاصله به کمک  تدریس خصوصی ریاضی  توسط دبیران مجرب ،اقدام به برطرف کردن اشکالات احتمالی خود کنید تا در یادگیری مطالب بعدی به مشکل برنخورید.

 

8- تدریس خصوصی

 

تدریس خصوصی ریاضی و به طور کلی تدریس خصوصی یکی از روشهای مفید برای برطرف کردن اشکالات درسی می باشد،چون شاگرد می تواند در یک کلاس تک نفره به راحتی با استاد خود کلیه سوالات و ابهامات خود را برطرف کرده و به قوی تر شدن  پایه درسی خود کمک کند.

 

9-خودتان را گرم کنید!!

 

نکته مهم دیگر در هنگام تدریس و یادگیری ریاضی این است که تمرینات را ازدرجه بندی آسان به سخت انجام دهید و یکباره به سراغ حل مسائل دشوار نروید.یعنی پس از مطالعه درس ابتدا با تمرینات ساده تر شروع کنید تا به قول معروف گرم شوید!! سپس به مرور سطح مثالها و تمرینات را بالا ببرید تا باعث ایجاد انگیزه در خودتان شوید و از طرفی بتوانید با علاقه و اشتیاق بیشتری به ادامه حل مسائل بپردازید.

 

10-نیم نگاهی به آینده داشته باشید.

 

هدف شما از یادگیری درس ریاضی و سایر دروس در نهایت این است که بتوانید در آزمونها و کنکور نمره خوب کسب کنید.بنابراین از روشهای تستی برای حل مسائل غافل نشوید.هر چقدر هم که شما در حل تشریحی مطالب مسلط شوید باز در نهایت نیاز دارید تا روش های میانبر و تستی مسائل را یاد بگیرید.بنابراین سعی کنید از همان ابتدا پس از مطالعه هر مبحث ریاضی تستهای مربوط به آن را نیز حل کنید تا در نهایت در کنکور که آزمون اصلی شما می باشد بتوانید موفق شوید.هنگام تست زنی سرعت،دقت،توکل به خدا و اعتماد به نفس بالا را فراموش نکنید.

 

مقالات مرتبط: 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی , کلاس ریاضی , تدریس ریاضی , دبیر ریاضی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com