• خانه
  • بلاگ
  • 10 نکته مهم جهت انتخاب و خرید یک ویولن خوب

10 نکته مهم جهت انتخاب و خرید یک ویولن خوب

آموزش ویولن 

 

بدون تردید بعد از انتخاب یک استاد موسیقی خوب برای  تدریس خصوصی ویولن  ،انتخاب و خرید یک ساز معتبر از اهمیت فراوانی برخوردار است.چرا که یک ویولن خوش صدا می تواند هنرجو را به فراگیری موسیقی تشویق کند و بالعکس یک ساز ناکوک! میتواند هنرجو را به طور کلی از ساز زده کند.

 

ساز ویولن با توجه به ساختار ساده ترش نسبت به مثلا پیانو، می تواند به راحتی و با ظاهری بسیار جذاب و فریبنده تولید و به بازار عرضه شود، لذا توصیه کلی این است که خرید ویولن را تا حد ممکن به کمک استاد ویولن  یا حداقل فرد آشنا به ساختار ویولن انجام دهید.استاد می تواند با تست صداهای مختلف و بررسی ساختار خود ویولن کار شما را برای خرید ساز راحت کند،چون آنقدر تنوع و برند در بازار وجود دارد که برای یک فرد مبتدی انتخاب را بسیار دشوار می کند ضمن اینکه معمولا فروشنده ها از ساز ویولن خود تعریف می کنند وطبیعی است که در نهایت دوست دارند برند و مدل خود را به هنرجو بفروشند!

 

بعد از این مقدمه کوتاه توصیه های مهمی را برای خرید یک ویولن خوب به هنرجویان عزیز ارائه می دهیم:

 

1-در ابتدای امر به بدنه ساز دقت کنید.بدنه و سطح  ویولن نباید کوچکترین ترکی داشته باشد چون ناخوداگاه روی صدای ساز تاثیر دارد.ضمنا هر چقدر ساز تیره تر بود باید این بررسی را دقیق تر انجام دهید چون ممکن است ترکهای ریزی وجود داشته باشد که به کمک مواد پر شده باشند.

 

2-چوب آرشه ویولن باید کاملا صاف و بدون موج و انحنا باشد.این مسئله را با چشم میتوان دقیقا بررسی کرد طوریکه باید چوب آرشه کاملا موازی با موهای آرشه باشد.در غیر این صورت آرشه دیگری را خریداری نمایید تا در زمان  آموزش ویولن  به مشکل برنخورید..

 

2-گریف ویولن تاب نداشته باشد و کاملا صاف باشد.این مورد را می توانید با دقت از کناره ها و روبرو بررسی نمایید.همچنین لبه های کناری ویولن از بالا یا پایین بیرون نزده باشند و به خوبی تراش خورده باشند.در غیر اینصورت هنگام  تدریس ویولن  توسط استاد دچار مشکل خواهید شد.

 

3-گوشی های کوک ویولن را به دقت بررسی کنید.چون مهمترین شاخصه ویولن این است که بتواند کوک را نگه دارد.با کمی چرخاندن گوشی ها به دو طرف آنها را تست کنید که محکم باشند تا پس از کوک بتوانند پایدار بمانند، شل نشوند و اصطلاحا کوک خالی نکنند.این کار باعث می شود تا از ساز شما در  کلاس ویولن  صدای خوبی خارج شود.

 

4-مشاهده می شود که اکثر خریداران از وجود برچسب اطلاعات ساز اطلاعی ندارند.این برچسب شامل اطلاعات کاملی از کمپانی تولید کننده،شخص یا کشور سازنده ویولن و همچنین سال تولید آن ساز می باشد که این برچسب را می توانید در سوراخ سمت راست صفحه ویولن مشاهده کنید.البته این سوراخ در اکثر ویولن های جدید حذف شده و به ناچار باید اطلاعات ساز را از خود فروشنده بپرسید.

 

5-در هنگام خرید ویولن به سایز آن توجه کنید.معمولا برای  تدریس خصوصی  تا سن 6 سالگی از ویولن سایز 1/4 و از 6 تا 8 سال ویولن سایز 2/4 ، از8 تا 10 سال از ویولن سایز 3/4 و بالاتر از 10 سال سایز ویولن بزرگ یا همان 4/4 استفاده می شود.

 

6-سعی کنید همراه خود از یک  استاد ویولن  بهره بگیرید تا ایشان به کمک بررسی بدنه ویلن و گوش کردن صدای آن بتواند از بین چند ساز،ویولن مناسب و خوش صدایی را برای شما انتخاب کند یا اگر به تنهایی برای خرید ساز به فروشگاه رفته اید حتما با فروشنده طی کنید که به شرط تایید ساز توسط استاد ساز را خریداری میکنم و در غیر این صورت مرجوع یا تعویض میکنم.البته حق کارشناسی استاد را فراموش نکنید!!

 

7-در هنگام خرید ویولن به دنبال ارزان یا گران بودن آن نباشید و به این نکته توجه داشته باشید که هر سازی که گرانتر بود لزوما نمی تواند ساز خوبی باشد چون تولید کنندگان می توانند به راحتی با رنگ آمیزی و سوار کردن قطعات چوب روی هم ظاهر ساز را زیبا کنند و یا بالعکس ارزان بودن یک ساز دلیلی بر کیفیت پایین صدا نیست.

 

8-ساز سلامت فنی داشته باشد مثلا اکشن پایین باشد و بهتر است که از برند آلمانی باشد،پل دقیقا در جای خودش قرار داشته باشد و اصطلاحا نیفتاده باشد و همچنین گوشی ها سالم باشند.

 

9-بهترین چوب برای ساخت ویولن و قطعات مرتبط آن  از چوب آبنوس،صنوبر،بید،افرا و بلسان بنفش می باشد و مابقی معمولا ارزانتر بوده و کیفیت پایین تری نیز دارند.

 

10-و نکته آخر اینکه اگر می خواهید یک ویولن خوب تهیه کنید سعی کنید از برندهای ایتالیایی یا آلمانی باشد که معمولا قیمت ویولن ایتالیایی بالای 5 میلیون و ویولنهای آلمانی بالای 3میلیون می باشد البته برخی  برندهای چینی نیز در بازار با مارک TF می باشد که کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

این برند چینی از پرفروش ترین ها بوده و قیمت مناسب،کیفیت مطلوب و صدادهی خوب از مشخصه های آن می باشد.صفحه روی ساز از صنوبر ساخته شده و جنس چوب پشت،کناره ها و دسته از چوب افرا هستند و برای شروع  آموزش موسیقی  طراحی شده اند.شروع قیمت آن در هنگام نوشتن این مطلب از400هزارتا 2 میلیون تومان متغیر است.

امید است که این مقاله شما عزیزان را در خرید یک ویولن خوب و شروع  کلاس موسیقی  یاری کند.

 

مقالات مرتبط:

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ویولن , تدریس خصوصی , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد ویولن , کلاس ویولن , آموزش ویولن , تدریس ویولن

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com