• خانه
  • بلاگ
  • چند نکته مفید برای خرید یک سنتور خوب

چند نکته مفید برای خرید یک سنتور خوب

 

آموزش سنتور

 

اولین مرحله برای شروع  آموزش موسیقی  انتخاب و خرید یک ساز مناسب است.بنابراین قبل از شروع کلاسهای  تدریس خصوصی سنتور  سعی کنید یک ساز با کیفیت به کمک متخصص این کار خریداری کنید.

سنتور انواع مختلفی دارد که می توان به سنتور سل کوک،لا،سی و ... و همچنین سنتور کروماتیک،سنتور 12 خرک،سنتور14خرک،سنتور باس و غیره اشاره کرد.

برای خرید یک سنتور خوب فاکتورهای مختلفی از جمله جنس چوب،کیفیت صدا،کیفیت پرداخت ساز،جنس سیم،رنگ چوب،کوک ساز و غیره را باید در نظر بگیرید.در این مقاله به تفصیل در مورد موارد بالا توضیحاتی را ارائه میدهیم:

 

1-کیفیت وجنس چوب

به اعتقاد اکثر اساتید بزرگ سنتور سازهایی با چوب گردوی تیره و راه راست یا فردار از کیفیت صوتی بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.البته خشک بودن چوب که باعث سبکتر شدن سنتور می شود،پرداخت چوب،سن درخت و کیفیت رنگ سنتور نیز بسیار مهم است.سازی که با لاک رنگ شود قطعا کیفیت بالاتر و صدای بهتری دارد چون رنگرزی با سیلر باعث پوشیده شدن تمام منافذ چوب و در نتیجه کاهش کیفیت صدا می شود.

 

2-کوک ساز

نگهداری کوک توسط سنتور نکته بسیار مهمی است.سنتورهای با کیفیت پایین معمولا سریعتر کوک خالی می کنند که این مسئله مشکلاتی را به هنگام  آموزش سنتور  پیش می آورد..گوشی های سنتور تاثیر مستقیمی در کوک سنتور دارند و باید منظم و در یک راستا متصل شده باشند تا بهتر کوک نگه دارد.

 

3-کیفیت پرداخت

کیفیت پرداخت چوب سنتور،کیفیت رنگ کاری ساز،جنس خرکهای سنتور،جنس سیم و سیم گیر نیز مهم هستند.رنگ سنتور نباید زیاد براق باشد چون باعث منعکس کردن نور شده و معمولا به علت مواد شیمیایی و رنگهای صنعتی  استفاده شده در آن صدادهی خوبی ندارند.

 

4-جنس صدا

مهمترین بخش برای صدادهی خوب سنتور صفحه سنتور است.برای یکدست شدن صدای سنتور باید زحمت زیادی کشیده شود.ضخامت صفحه،جنس چوب صفحه،محل پل گذاری ها،رنگ چوب و ...در صدادهی سنتور تاثیر مستقیم دارند.برای تشخیص صدای خوب حتما باید از متخصصان آموزش سنتور استفاده کرد.

صفحه سنتور نباید هیچگونه ترک،تورفتگی و یا بیرون زدگی داشته باشد.چون همه اینها باعث می شود که سنتور صدای خوبی نداشته باشد و همچنین  رفته رفته با عمیق تر شدن ترکها مشکلات جدی برای سنتور شما پیش بیاید و یا به کلی خراب شود.

گاهی اوقات سازندگان سنتور برای رسیدن به کیفیت بالاتر صدا صفحه را نازک می کنند که این خود باعث می شود تا صفحه نتواند فشار سیم ها و پلها را تحمل کند و یا برعکس ضخیم بودن صفحه موجب از بین رفتن قابلیت ارتعاش و رزونانس در سنتور می شود.استاندارد ضخامت برای صفحه رو 5 تا 6 میل و برای صفحه زیرین 7 تا 8 میل می باشد.

 
5-قیمت ساز
 
در هنگام خرید سنتور خیلی به دنبال ارزانی نباشید!!
سنتورهای که از چوب گردو نباشند معمولا قیمت پایینتری دارند و به قول ضرب المثل قدیمی که" هیچ ارزانی بی علت نیست " معمولا این سنتورها به مرور زمان تغییر حالت داده و کوک نگه نمی دارند.
 
سعی کنید برای خرید ساز از یک   استاد سنتور  حرفه ای کمک بگیرید چون استاد می تواند با بررسی کیفیت چوب و صدای ساز شما را در خرید بهتر یاری کند ضمن اینکه قبل از خرید اطلاعات کاملی جمع آوری کنید و رنج قیمت مد نظر خود را مشخص کنید تا بعد از خرید پشیمان نشوید.
 
 
6-جنس سیم
 
سیمهای استفاده شده در سنتور معمولا 2 نوع هستند که به سیم سفید و سیم زرد معروف هستند.
سیم سفید معمولا از جنس فولاد ساخته می شود و سیم زرد نیز ترکیبی از کروم،مس و فولاد است.جنس سیم سنتور و کیفیت آن تاثیر زیادی در صدای ایجاد شده دارد.بنابراین هنگام خرید سنتور از فروشنده در مورد این جزئیات نیز بپرسید.
 
 

 

بعد از اینکه سنتورتان را خریداری کردید مرحله بعد نگهداری آن است.چند نکته ساده و در عین حال مهم را برای نگهداری سنتور خدمتتان ارائه می دهیم:

 

1-اول اینکه سعی کنید هنگام خرید حتما کیف سنتور را نیز تهیه کنید تا سنتور از هرگونه ضربات احتمالی و گرد و خاک به دور باشد.

2-سازتان را همیشه کوک نگه دارید تا صدای خوب آن در ذهن شما باقی بماند و احیانا گوشتان صدای فالش نشنود.

3-ساز را در جای مرطوب قرار ندهید و اگر هم مجبور شدید که این کار را انجام دهید حتما آن را داخل جعبه گذاشته و روی آن نیز پارچه نخی یا پنبه ای بیندازید تا رطوبت کمتری به آن نفوذ کند.

4-سنتور را از سرمای کولر و گرمای شوفاژ نیز دور نگه دارید.چون هر دوی اینها باعث آسیب رسیدن و همچنین خالی شدن کوک آن میشود.

5- در هنگام نوازندگی سنتور حتما زیر آن پایه مناسبی قرار دهید تا سنتور مستقیما روی سنگ یا سرامیک نباشد.

6-کلاسهای  تدریس سنتور  خود را بصورت منظم و هفتگی برگزار نمایید.

 

بعد از اینکه مراحل خرید ساز را طی کردید سعی کنید برای  کلاس موسیقی  از یک استاد خوب بهره بگیرید تا بتواند شما را در ادامه دادن کلاسها و رسیدن به مراحل بالاتر تشویق کند.مراجعه به آموزشگاههای موسیقی یا  تدریس خصوصی  در منزل روشهای مناسبی برای شروع آموزش هستند.در انتخاب استاد و  کلاس سنتور  دقت فراوانی به خرج دهید چون استاد خوب می تواند راه شما را برای ادامه کلاس موسیقی هموار کند و بالعکس یک استاد سطح پایین شما را برای همیشه از سنتور زده کند!!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی سنتور , تدریس خصوصی , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد سنتور , کلاس سنتور , تدریس سنتور , آموزش سنتور

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com