• خانه
  • بلاگ
  • آموزش تنبک به روش نت خوانی بهتر است یا گوشی؟

آموزش تنبک به روش نت خوانی بهتر است یا گوشی؟

 

آموزش تمبک

 

در گذشته علاقمندان به  کلاس موسیقی  و  آموزش تنبک  جهت فراگیری این ساز پیش اساتید پیشکسوت این ساز می رفتند و به روش شفاهی و اصطلاحا سینه به سینه ریتمهای تمبک را فرا می گرفتند.

 

پس از اینکه استاد ، درس هر جلسه و ریتمها را به هنرجو آموزش می داد آنها با تمرین در جلسات بعدی ریتمها را اجرا می کردند و به همین روش آموزش به نسلهای بعد انتقال پیدا می کرد.البته در گذشته سازهای دیگر نت خوانی داشتند ولی در مورد تنبک نت وجود نداشت ضمن اینکه تنوع ریتمها  بسیار کم بود و مثل ریتمهای امروز فراوان نبود.

 

با گذشت زمان اساتید بزرگ بر آن شدند تا تحولی در زمینه  آموزش موسیقی  ساز تنبک به وجود آورند.از جمله این اساتید استاد حسین تهرانی بودند که برای اولین بار سیستم سه خطی و نت نویسی را ابداع کردند که در پیشرفت آموزش تنبک و نوع نگرش به این ساز تحولی شگرف به وجود آوردند.

 

امروزه تنوع در تکنیکهای مختلف نوازندگی تنبک بسیار زیاد شده و با گذشت زمان نیز با تلاش اساتید بزرگ تنبک ، کماکان این روال ادامه دارد.

 

پس از آن روشهای دیگر مانند سبک یک خطی نیز به وجود آمد که در حال حاضر برخی مدرسین به این روش نیز  تدریس  تنبک  را انجام می دهند.ولی در مجموع اکثر اساتید به اتفاق نظر ، جایگاه امروزی تنبک را مدیون  استاد تنبک  حسین تهرانی و تلاشهای شبانه روزی ایشان می دانند.

 

 استاد تهرانی در جایی می فرمایند: "اگر ریتم وجود نداشت زندگی معنا و مفهومی نداشت و با دقت در زندگی میتوان دید که تنفس،ضربان قلب،شب و روز و تغییر فصلها همگی از یک ریتم خاص پیروی می کنند."

آموزش تنبک با نت یا گوشی،کدامیک بهتر است؟

 

به نظر می آید که پس از این مقدمه کوتاه جواب سوال خود را گرفته باشید.

معمولا هر نوع آموزش موسیقی اگر بصورت مکتوب و همراه با نت نویسی باشد نتیجه بهتری خواهد داشت ،چون مبنای علمی و آکادمیک دارد.در روش  آموزش تمبک  بصورت گوشی ممکن است که با گذشت زمان شما مطالب را فراموش کنید و به نوعی تلاشها و زمان شما به هدر برود اما اگر این کار با نت نویسی همراه باشد همیشه مکتوب است و می توان با مراجعه به جزوه نوشته شده مطالب را مجددا مرور کرده و فراگرفت.

البته در این مورد استثنائاتی هم وجود دارد.به طور مثال  آموزش نت به برخی هنرجویان که سن بالاتری دارند و یا هنرجویان خردسال کمی مشکل است و در این موارد برای آنکه هنرجو بتواند ساز مورد علاقه اش را یادبگیرد چاره ای جز روش گوشی وجود ندارد اما در مورد سایرین بهتر است که از همان روش نت خوانی استفاده شود. 

 

همچنین در  تدریس خصوصی تنبک  به روش نت خوانی آموزش ریتمها و فراگیری تنوع آنها برای شما بسیار ساده تر و قابل فهم تر خواهد بود.

برای  کلاس تنبک  می توان به آموزشگاههای موسیقی معتبر مراجعه کرد و یا از کلاسهای  تدریس خصوصی  استفاده کرد.ولی به هر حال در درجه اول پس از هر نوع آموزش تمرین مهم است و تمرین و تمرین!!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدر یس خصوصی تمبک , تدریس خصوصی , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد تنبک , کلاس تنبک , آموزش تمبک , آموزش تنبک , تدریس تنبک

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com