• خانه
  • بلاگ
  • 10 روش برای از حفظ نواختن قطعات موسیقی

10 روش برای از حفظ نواختن قطعات موسیقی

 

نواختن موسیقی

چگونه قطعات موسیقی را از حفظ بنوازیم؟

 

پاسخ به این سوال بسیار مشکل و وقتگیر است.به طور کلی باید بدانید که  آموزش موسیقی  و حفظ کردن قطعات موسیقی یک روند تدریجی و ناخودآگاه است.به این صورت که شما نمیتوانید بنشینید و تصمیم بگیرید که از این لحظه به بعد یک قطعه را حفظ کنید.ذهن شما بصورت اتوماتیک قطعه را به خاطر می سپارد.در واقع صدای نتهاست که در حافظه می ماند و این کار صرفا با دنبال کردن مسیر ملودی و آکوردها می باشد.یعنی اگر شما حتی نخواهید قطعه ای را حفظ کنید بعد از مدتی این عمل،خواه ناخواه اتفاق می افتد.

 

بعد از این مقدمه کوتاه،حالا اگر بخواهید آهنگی را که می نوازید سریعتر حفظ کنید چند روش زیر را انجام دهید:

 

1-ابتدا قطعه موسیقی را با سرعت بسیار کم شروع کرده و بنوازید،سپس کم کم سرعت نوازندگی خود را بالا ببرید.

2-سعی کنید قطعه موسیقی را به بخشهای کوتاه و مجزا تقسیم کنید و هر قسمت را در یک روز تمرین کنید،سپس در نهایت آنها را به یکدیگر وصل کرده و قطعه را کامل اجرا کنید.

3-با صدای بلند ملودی قطعات را زمزمه کنید.

4-حرکت برخی ملودیها موجی شکل،برخی بالا رونده و برخی پله ای است.سعی کنید شکل ظاهری گامها،فواصل و پرش ها را به ذهنتان بسپارید.

5-به جای آنکه نتها را تک به تک حفظ کنید،روی جمله بندی کامل تمرکز کنید.روند نتها را به ذهن بسپارید و سعی کنید آنها را چندین بار بنوازید.

6-توجه کنید که در کلاس موسیقی  برای حفظ کردن قطعه ها نباید هیچ فشاری به ذهن خود بیاورید.چون همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ذهن شما به طور ناخودآگاه این کار را انجام خواهد داد.

7-پس از آنکه موفق شدید برای بار اول قطعه را تا انتها و بدون غلط بنوازید،چند بار اجرای خود را از لحاظ صحیح بودن ،طبق کتاب چک کنید و در صورت لزوم دوباره از روی نتها بنوازید.این کار را تا جایی تکرار کنید که مطمئن شوید هیچ غلطی وجود ندارد.

8-پس از حفظ کردن قطعات،تمرکز چشمها را از روی کتاب بردارید و سعی کنید گاهی اوقات با نگاه کردن به بالا یا اطراف و بدون نگاه کردن به نتها ،قطعه را بنوازید.

9-به گوشتان اعتماد نکنید.چون برخی اوقات که موسیقی را از حفظ می نوازید،نتهایی را اشتباه می زنید که این نتها صدای فالشی ندارد.همین مسئله شما را گمراه می کند و باعث می شود که بارها و بارها قطعه ای را اشتباه تمرین کنید که اصلاح کردن و تغییر دادن آن وقت بسیار زیادی را می گیرد.

10-حفظ کردن قطعات موسیقی در نیمکره راست و ناحیه جلوی مغز انجام میشود،بنابراین در زمان  تدریس موسیقی  حتی اگر شعر یا متن آهنگ را فراموش کنید باز هم می توانید پس از سالها،آن قطعه را کم و بیش بنوازید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com