• خانه
  • بلاگ
  • 15 توصیه به مدرسین برای تدریس بهتر دروس

15 توصیه به مدرسین برای تدریس بهتر دروس

 

تدریس خصوصی دروس

 

تدریس خصوصی  روشهایی دارد که در موفق شدن یک مدرس تاثیر بسزایی دارد.رفتار ونحوه برخورد با شاگرد،روش اداره کردن کلاس،فرم تدریس،ظاهر مدرس،فن بیان و.... از جمله مواردی است که یک معلم خوب باید مد نظر داشته باشد.

 

در این مقاله سعی شده تا تکنیکهایی را برای مدرسین جوان بازگو کنیم که خود حاصل سالها تجربه در کلاسهای مدرسه و دانشگاه است که توسط معلمان و اساتید موفق و با تجربه اجرا شده است.

 

15 تکنیک برای تدریس بهتر دروس:

 

1-در کلاس درس به موقع حاضر شوید و از تاخیر و اتلاف وقت در کلاس پرهیز کنید.چون شما قرار است الگو برای دانش آموزان باشید.از طرف دیگر درس را نیز، به موقع به اتمام برسانید تا نظم و انضباط در کلاس را به شاگردان آموزش دهید.

 

2-در ابتدای شروع هر ترم یک برنامه ریزی مدون برای درس مربوطه داشته باشید و مشخص کنید فصلها به چه صورت و تا کی باید به اتمام برسد تا در نهایت با کمبود وقت مواجه نشوید.

 

3-مکان تدریس باید دارای نور مناسب،آرام،تمیز،مجهز به وسایل و لوازم آموزشی و تهویه مناسب باشد.تعداد شاگردان کلاس نیز حداکثر 20 نفر مناسب است تا معلم بتواند تمرکز کافی داشته باشد.

 

4-شاگردانی که احتمالا چشمشان ضعیف است و یا درصد شنوایی شان پایینتر است را در جلوی کلاس و شاگردان با قد بلندتر را در انتهای کلاس بنشانید.خودتان نیز با صدای رسا و بلند و در جای مناسب قرار بگیرید تا در دید همه کلاس باشید.ضمن اینکه گاهی اوقات در حین تدریس حرکت کنید تا کلاس از حالت یکنواختی خارج شود.

 

5-هر درسی را که قرار است فردا تدریس شود شب قبلش مطالعه کنید و در مورد آن ، مطالب و تمرینهای مختلف جمع آوری کنید تا با آمادگی بیشتری در کلاس حاضر شوید.حتی می توانید در یک کاغد کوچک مواردی را که قرار است گفته شود را یادداشت کنید تا مطلبی فراموشتان نشود.

 

6-هر سوال و پرسشی که در کلاس مطرح می کنید ، در نهایت به آن پاسخ دهید.همچنین اگر از شما سوالی پرسیده  شد بدون جواب نگذارید و اگر جواب آن را به جلسه بعد موکول کردید،فراموش نکنید که حتما پاسخ آن را بدهید.جوابها را بصورت قاطع بدهید و از کلماتی نظیر احتمالا یا ظاهرا استفاده نکنید.

 

7-شب قبل از کلاس استراحت کافی داشته باشید و غذای مناسب بخورید.همچنین  معلم خصوصی  میتواند بین کلاس یک آنتراکت 10 دقیقه ای داشته باشد تا با توان بیشتری به ادامه تدریس بپردازد.

 

8-ارائه جزوه مناسب،دسته بندی مطالب،تکلیف برای جلسه بعد،تنوع در کلاس ،خشک نبودن کلاس،خلاصه کردن مطالب و جمع بندی نهایی از دیگر روشهای کاربردی برای یک معلم زبده  است.

 

9-پیش از آغاز هر ترم سعی کنید از طریق مسئولان مدرسه،شناخت مختصری  از شاگردان ،وضعیت درسی و خانواده آنان به دست آورید تا بتوانید با آنها رابطه صمیمی و عاطفی بهتری برقرار کنید.به این طریق، هم می توانید آنها را در حل مشکلات خانوادگی شان یاری دهید و هم اینکه از افت تحصیلی آنان جلوگیری کنید.

 

10-برای پیشرفت درسی شاگردان به آنها کتابهای کمک درسی خوب معرفی کنید.همچنین در پایان هر کلاس سوال و تمرینهای مرتبط با آن درس را به عنوان تکلیف بدهید تا بتوانید ارزیابی از مطالب آموخته شده داشته باشید و اشکالات احتمالی آنها را برطرف کنید.

 

11-به نحوه رفتارتان در کلاس توجه ویژه ای داشته باشید چون دانش آموزان معمولا معلم خود را الگو قرار می دهند.در بدو ورود به کلاس به دانش آموزان سلام کنید و احوالپرسی کنید و با آنها با محبت برخورد کنید.به دانش آموزان و دانشجویان خودتان احترام بگذارید.هرگز آنها را مسخره نکنید و از توهین کردن،شوخیهای بیجا واستفاده از الفاظ رکیک خودداری کنید.آنها را با عنوان آقا یا خانم صدا کنید.هرگز بیجا و با دهان باز نخندید.با ظاهر آراسته در کلاس حضور پیدا کنید و از داشتن عادات ناپسند مانند بازی کردن با تسبیح،موی سر و صورت،دکمه لباس،عینک،گوش،بینی و ...بپرهیزید.

 

12-روشهای تدریس بسیار متنوع است: مانند روخوانی مطالب،پرسش و پاسخ،دسته بندی مطالب،روشهای علمی،روش تلفیقی،روش سمعی و بصری و یا روشهایی که بصورت ترکیبی از روشهای ذکر شده به کار می روند.از دید کارشناسان آموزشی 80% یادگیری از طریق چشم و مابقی از طریق حواس دیگر انجام می شود.از این رو رسم شکل و تصویر کمک شایانی در تدریس بهتر مطالب می کند.

 

13-سعی کنید در هنگام تدریس دروس ، همه شاگردان را در کلاس سهیم کنید و سوالاتتان را از افراد مختلف و از نقاط مختلف کلاس بپرسید تا همه شاگردان از آمادگی درسی برخوردار شوند.ضمن اینکه در هر جلسه مطالب جدیدی را ارائه دهید تا موجب پویایی کلاس بشوید.

 

14-نکات و مطالب مهم را تکرار کنید.برای اینکه یک مطلب از ذهن شاگردان نرود باید آن را بیش از یک بار تکرار کنید.چون وقتی مطلبی در  کلاس خصوصی  برای اولین بار گفته می شود در واقع فقط شنیده می شود،بار دوم شناخته می شود و در مرتبه سوم آموخته می شود.اما باید در نظر داشته باشید که تکرار مطالب باعث خستگی شاگردان نشود و هر بار به شیوه جدیدی گفته شود تا همچنان جذابیت آن برای دانش آموزان و دانشجویان حفظ شود.

 

15-در پایان هر ترم از شاگردان یا دانشجویان خود نظر خواهی کنید تا نکات مثبت و منفی کلاس و همچنین نحوه تدریس خود را ارزیابی کرده باشید.با این روش هم به شاگردان بها داده اید و هم به پیشرفت کاری خود کمک کرده اید.

 

منابع:
 
الف)کتاب مهارتهای مشاوره برای معلمان-تالیف آلن کاتلر و ترجمه حیدر محمدی باغملایی
ب)یادنامه مفسر کبیر استاد علامه طباطبایی
 
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی , کلاس خصوصی , معلم خصوصی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com