• خانه
  • بلاگ
  • 6نکته کلیدی درتمرین موسیقی از زبان دکتر"برنت هاگ"

6نکته کلیدی درتمرین موسیقی از زبان دکتر"برنت هاگ"

 

تمرین کلاس موسیقی

معلم تلاش می کند مطالبی را برای شما در کلاس بنویسد، اما او نمی تواند همه چیز را بصورت کامل شرح دهد.شما باید بعد از  کلاس موسیقی  به خانه بروید و پس از انجام تمرین ها ، از دروس آموخته شده یادداشت برداری کنید.البته لازم نیست تمام جزئیات را بنویسید بلکه فقط عباراتی را بنویسید که به حافظه خود در یادآوری مطالب تدریس شده کمک کرده باشید.

 

رو.انشناسانی که حافظه بلند مدت را بررسی می کنند اذعان دارند که کلید ایجاد یک محرک خاص برای حافظه بلند مدت ، بررسی مجدد و تکرار است.چون مطالب با گذشت زمان فراموش می شوند اما نوشتن باعث میشود که بتوانید آنها را در دوره های مختلف بررسی کرده و مجددا به حافظه خود بسپارید.

 

6 نکته کلیدی درتمرین موسیقی از دیدگاه دکتر"برنت هاگ"(استاد دانشگاه میسوری آمریکا):

 

1-خوب گوش کنید!

در کلاس خوب گوش کنید چون همه چیز در تمرین موسیقی به نوع گوش دادن خودتان مربوط می شود.منظور از این جمله  آن است که هنگام تدریس  استاد موسیقی  تمام حواس خود را متمرکز کرده و به دقت به مطالب تدریس شده توجه کنید.

 

2-از اول درست تمرین کنید.

همیشه برای درست نواختن نتها و بیان درست آنها تلاش کنید، چون اگر شما بار اول اشتباه زده باشید می توانید آن را اصلاح کنید، اما اگر قطعه ای را چند بار اشتباه تمرین کرده باشید بسیار دشوار است که آنرا اصلاح کنید.

یک بار تمرین درست بهتر ازهزار بار تمرین اشتباه است. 

روانشناسان می گویند:برای فراگیری یک مطلب حدودا 7 بارتکرار لازم است اما برای اصلاح آن50 بار تکرار نیاز است.

 

3-موسیقی را درک کنید.

در کلاسهای  آموزش موسیقی  از چیزهایی که در کلاس تئوری فرا گرفته اید استفاده کاربردی کنید و در اجرای قطعات به کار ببندید.

مثلا گام،تنالیته قطعه،ریتم،آکورد،هارمونی،فرم،عبارت و الگوهای ریتمیک هر قطعه ای را پیدا کنید.اگر موسیقی را به معنای واقعی درک کنید ،آن را سریعتر یاد می گیرید و دیرتر هم فراموش می کنید.به اعتقاد روانشناسان تجزیه و تحلیل قطعات موسیقی درک شما را بالاتر برده و باعث ماندگاری طولانی تر در ذهن شما می شود.

 

4-نت برداری کنید.

هنگام  تدریس موسیقی  از مطالبی که معلمتان توضیح می دهد به زبان خودتان یادداشت برداری کنید.چون اگر ننویسید احتمالا دیگر به آنها فکر نخواهید کرد و در نتیجه فراموش می شوند.اما با نوشتن مطالب و سپس مرور آنها بعد از چند روز حافظه خود را تازه می کنید و آن مطلب بخشی از حافظه دائمی شما می شود.

به عنوان مثال اگر متوجه شدید گام فلان قطعه در رماژور است آن را یادداشت کنید یا اگر فرم قطعه ABA است در بالای قطعه آن را بنویسید.

 

5-معلم خودتان باشید.

صبر نکنید تا  معلم موسیقی  همه چیز را به شما بگوید،بلکه سعی کنید برخی مطالب و اشکالات را خودتان کشف کنید

.اغلب شما می توانید مشکلات اجرایی خود را از طریق ضبط صوتی یا ویدئویی پیدا کنید و متوجه شوید، بنابراین منتظر نمانید تا حتما معلم اشکالات شما را بازگو کند.

می توانید اجرای خود را به صورت صدا یا ویدئو ضبط کرده و بارها و بارها آن را ببینید و بشنوید و با نواختن استادتان مقایسه کنید،به همین سادگی و با دقت می توانید متوجه اشکالات ریز و درشت خودتان بشوید.

 

6-هدفدار و با لذت تمرین کنید.

یادتان باشد که تمرین موسیقی به معنای صرفا ساعاتی پشت ساز نشستن نیست!! بلکه باید در هنگام تمرین هدفدار،با لذت و تمرکز کامل تمرین کنید.زمان خیلی اهمیتی ندارد.اگر فقط چشمتان به ساعت باشد تا تمرین تمام شود فقط خودتان را خسته کرده اید و در دراز مدت بهره ای نخواهید برد.

بنابراین با انگیزه و آرامش هر روز و در ساعاتی خاص و منظم تمرین کنید تا بتوانید شاهد پیشرفت خود باشید.

 

مقالات مرتبط:

 

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس موسیقی , کلاس موسیقی , استاد موسیقی , معلم موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com