• خانه
  • بلاگ
  • نکات مهم جهت نتیجه گیری سریعتر در تمرینات پیانو

نکات مهم جهت نتیجه گیری سریعتر در تمرینات پیانو

 

تمرین پیانو‬‏

 

5 نکته مهم برای تمرینات پیانو:

 

1-با علاقه تمرین کنید.

 

هیچ نوازنده موفقی به زور پشت پیانو ننشسته است.بنابراین فرزند خود و یا اطرافیان را بی جهت تشویق به  آموزش موسیقی  نکنید،چون آنها باید خودشان و با علاقه شخصی در این راه قدم بگذارند.یک معلم موسیقی  خوب به محض اینکه متوجه شد شاگردش به ساز و موسیقی علاقه ندارد،باید بدون تعارف عذر هنرجو را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.

 

2-با خستگی مبارزه کنید.

 

تمرین های روزانه و  تدریس پیانو  گاهی آنقدر به شما فشار می آورد که احساس می کنید دیگر تحمل این شرایط برایتان غیر ممکن است.باید توجه داشته باشید که این روند حرفه ای شدن برای هنرجوها در  کلاس پیانو  کاملا طبیعی است و تقریبا اکثر هنرجویان این حس را تجربه کرده اند.

اما توجه داشته باشید که وقتی یک قطعه را با تلاش فراوان یادبگیرید و اشکالات تکنیکی خود را برطرف کرده و آن را به صورت موفق اجرا کنید، چنان لذتی خواهید برد که تمام خستگی از تنتان بیرون می رود.

 

3-قطعات را با دقت انتخاب کنید.

 

در انتخاب قطعات پیانو سختگیر باشید.قطعاتی را تمرین کنید که واقعا حس هنری شما را تحریک کند و آنها را دوست داشته باشید.

دوم اینکه قطعات در ژانرهای مختلف  را همزمان با هم تمرین نکنید.مثلا قطعات باخ و پاپ با هم سنخیتی ندارند.

سوم اینکه قطعات در حد و اندازه خودتان را انتخاب کنید.چون ممکن است از لحاظ تکنیکی هنوز مثل یک  استاد پیانو  آنقدر قوی نشده باشید و این کار باعث اشتباه تمرین کردن و از دست دادن اعتماد به نفستان می شود.

برای حل این مشکل به شماره سطح قطعه و کدهای استاندارد 5 رقمی که در بالای قطعات پیانو نوشته شده توجه کنید.به عنوان مثال اگر از زمان   آموزش پیانو   شما 1سال گذشته باشد به هیچ وجه نمی توانید اثری از شوپن را اجرا کنید زیرا آسان ترین آثار شوپن در گرید(سطح) 5 طبقه بندی می شوند.

 

4-به تئوری موسیقی و سلفژ توجه کنید.

 

یکی از مهم ترین نکاتی که هنرجویان پیانو باید به آن توجه کنند آشنایی با مبانی موسیقی و سلفژ است.سلفژ در واقع تکنیک آوا خوانی است،به این معنی که شما باید بدون استفاده از ساز بتوانید از روی نت بخوانید و یا با شنیدن هر ملودی نتهای آن را بنویسید.این کار باعث می شود که سریع تر و در عین حال درست تر نتها را بخوانید و قطعات  پیانو را نیز با دقت و وضوح بالاتر اجرا کنید.در کشورهای پیشرفته دنیا هنرجویان قبل از  تدریس خصوصی پیانو  با تئوری موسیقی و سلفژ آشنا می شوند و سپس به سراغ تمرین روی ساز می روند.

برای تئوری موسیقی،کتابهای تئوری بنیادین موسیقی اثر پرویز منصوری و تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب توصیه میشود و برای سلفژ نیز کتاب سلفژ پوتسولی(pozzoli) و هنری لمون(henry lemoine) کتابهای مفید و ارزنده ای هستند.

 

5-کنسرت برگزار کنید!!

 

البته منظور ما این نیست که در یک سالن با جمعیت زیاد برنامه اجرا کنید،بلکه می توانید همین اجرا  را در ابعاد کوچکتر مثلا برای دوستان و خانواده خودتان داشته باشید.این کار در عین سادگی و جذابیت باعث می شود که ترس شما نسبت به کنسرتهای جدی تر از بین برود.

ضمنا سعی کنید که فضا را هم مثل  کلاس موسیقی  خیلی جدی نکنید و از قطعات پاپ و قطعات مجلسی و شوخ و شنگ نیز استفاده کنید تا حال و هوای کنسرتتان عوض شود و خاطره ای خوب در ذهن شنوندگان باقی بگذارد.قطعات را از ساده به مشکل اجرا کنید تا اصطلاحا دستتان گرم شود و سعی کنید هنگام اجرا به صورت شنوندگان نیز نگاه کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

مرحله بعدی و مهم ضبط کنسرتتان و بازدید و مرور دوباره آن برای برطرف کردن اشکالات اجرایی تان است.

موفق باشید

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی پیانو, آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد پیانو, کلاس پیانو, آموزش پیانو, تدریس پیانو

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com