موسیقی دو جنبه بسیار مهم دارد که شاید اکثر نوازندگان به آن بی توجه هستند، در حالیکه این مسئله می تواند در اجرای آنها تاثیر فراوانی داشته باشد و می تواند یک اجرا را با کیفیت و تاثیر گذار و یا بالعکس زیر سوال ببرد.
این دو جنبه عبارتند از : مکان اجرا و طیف شنوندگان
در مورد مکان اجرا و تدریس موسیقی ذکر این نکته ضروری است که کیفیت آکوستیکی هر سالن با یک سالن دیگر تفاوت دارد و نباید توقع داشت که یک ساز در دو سالن مختلف صدای یکسان داشته باشد.حتی اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم ممکن است لباس شنوندگان ، خود به صورت آکوستیک عمل کرده و صدا را جذب نماید.
بنابراین در سالنها و یا در کلاس موسیقی ممکن است نیاز باشد که یک نوازنده پیانو، قدرت و پدال بیشتری را اعمال کند و یا یک نوازنده ویولن باید مراقب از کوک خارج شدن ساز خود و یا احیانا پاره شدن سیمها به دلیل گرم شدن محیط باشد.
برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید نوازندگان و یا خوانندگان از 2 ساعت قبل در سالن حضور پیدا کرده تا بدن و سیستم صوتی خود را با دمای محیط سازگار کنند.گاهی لازم است که نوازنده و شنونده جایشان را عوض کنند.یعنی نوازنده روی یکی از صندلی های سالن بنشیند و شخص دیگری روی صحنه بنوازد تا بصورت دقیق از کیفیت و کمیت صدای ساز آگاه شود و بداند دقیقا چه صدایی به گوش شنوندگان خواهد رسید.
روش دیگر این است که قطعاتی که قرار است اجرا شود را یکبار بصورت آزمایشی قبل از اجرا ضبط و به دقت بررسی کنند تا بتوانند پیش بینی کنند که طیف صدایی که به گوش شنوندگان می رسد به چه صورتی می باشد.
بنابراین هر دو مطلب یعنی کیفیت سالن و دمای آن و یا به نا گاه بالا و پایین آمدن دمای سالن و همچنین طیف شنوندگان می توانند روی اجرای نوازندگان تاثیر مستقیم داشته باشند.
حتی هنرجویانی که برای آموزش موسیقی به یک آموزشگاه مراجعه می کنند ممکن است در شرایط و دماهای مختلف و یا در فصلهای مختلف صداهای مختلفی را از سازشان بشنوند که همه اینها را می توان جز همین تاثیرات دانست.