• خانه
  • بلاگ
  • 2 جنبه مهم موسیقی در اجرای نوازندگان

2 جنبه مهم موسیقی در اجرای نوازندگان

 

اجرای نوازندگان موسیقی

 

موسیقی دو جنبه بسیار مهم دارد که شاید اکثر نوازندگان به آن بی توجه هستند، در حالیکه این مسئله می تواند در اجرای آنها تاثیر فراوانی داشته باشد و می تواند یک اجرا را با کیفیت و تاثیر گذار و یا بالعکس زیر سوال ببرد.

 

این دو جنبه عبارتند از : مکان اجرا و طیف شنوندگان

 

در مورد مکان اجرا و  تدریس موسیقی  ذکر این نکته ضروری است که کیفیت آکوستیکی هر سالن با یک سالن دیگر تفاوت دارد و نباید توقع داشت که یک ساز در دو سالن مختلف صدای یکسان داشته باشد.حتی اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم ممکن است لباس شنوندگان ، خود به صورت  آکوستیک  عمل کرده و صدا را جذب نماید.

 

بنابراین در سالنها و یا در  کلاس موسیقی  ممکن است نیاز باشد که یک نوازنده پیانو، قدرت و پدال بیشتری را اعمال کند و یا یک نوازنده ویولن باید مراقب از کوک خارج شدن ساز خود و یا احیانا پاره شدن سیمها به دلیل گرم شدن محیط باشد.

 

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید نوازندگان و یا خوانندگان  از 2 ساعت قبل در سالن حضور پیدا کرده تا بدن و سیستم صوتی خود را با دمای محیط سازگار کنند.گاهی لازم است که نوازنده و شنونده جایشان را عوض کنند.یعنی نوازنده روی یکی از صندلی های سالن بنشیند و شخص دیگری روی صحنه بنوازد تا بصورت دقیق از کیفیت و کمیت صدای ساز آگاه شود و بداند دقیقا چه صدایی به گوش شنوندگان خواهد رسید.

 

روش دیگر این است که قطعاتی که قرار است اجرا شود را یکبار بصورت آزمایشی قبل از اجرا ضبط و به دقت بررسی کنند تا بتوانند پیش بینی کنند که طیف صدایی که به گوش شنوندگان می رسد به چه صورتی می باشد.

 

بنابراین هر دو مطلب یعنی کیفیت سالن و دمای آن و یا به نا گاه بالا و پایین آمدن دمای سالن و همچنین طیف شنوندگان می توانند روی اجرای نوازندگان تاثیر مستقیم داشته باشند.

 

 حتی هنرجویانی که برای  آموزش موسیقی  به یک آموزشگاه مراجعه می کنند ممکن است در شرایط و دماهای مختلف و یا در فصلهای مختلف صداهای مختلفی را از سازشان بشنوند که همه اینها را می توان جز همین تاثیرات دانست.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com