• خانه
  • بلاگ
  • آیا جنسیت نوازنده در کیفیت اجرا تاثیر گذار است؟

آیا جنسیت نوازنده در کیفیت اجرا تاثیر گذار است؟

 

اجرای موسیقی

 

پاسخ این سوال مثبت است.خوانندگی و یا طرز اجرای یک خانم و آقا با یکدیگر متفاوت هستند.در مورد خوانندگی این امر کاملا مشهود است اما در مورد نوازندگی نیز وضع به همین منوال است.کتاب تکنیک در پیانو و هنر  تدریس پیانو  پاسخ شما را بصورت دقیق داده است.

 

به عنوان مثال در نوازندگی پیانو ، خانمها می توانند پیانیستهای بهتری باشند و دلیل آن "ذهن چند کاره" یاmulti functional آنها می باشد.ذهن خانمها همزمان می تواند به چند موضوع مختلف فکر کند و آنها را بررسی کند،بنابراین آنها بهتر می توانند همزمان از نیمکره چپ و راست مغزشان کار بکشند.

 

نکته بعدی این است که حالت اجرای یک خانم و یک آقا با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.زیرا حالتهای روحی،جسمی و ذهنی کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند.شما ممکن است دو اجرا از دو هنرمند خانم و آقا را در یک قطعه ببینید و بشنوید اما با دو ژانر متفاوت.برای نمونه دو اجرا از یک قطعه یکسان از یوجاونگ و لنگ لنگ را با یکدیگر مقایسه کنید،هر دو عالی هستند ولی با دو لهجه متفاوت و اینتوناسیون(تشخیص تونالیته) کاملا متفاوت.

 

در زمینه  آموزش موسیقی  و یادگیری ساز نیز خانمها و آقایان با هم متفاوتند.ممکن است در برخی سازها خانمها قوی تر باشند و در برخی دیگر آقایان و این تفاوت به همان دلایلی است که قبلا توضیح داده شد.

 

 البته این مطالب بصورت تجربی گفته می شود و اینکه تا چه حد این دلایل علمی است جای بحث و گفتگو وجود دارد.در فرهنگ موسیقی جهان سازهایی وجود دارندکه به صورت سنتی توسط آقایان نواخته شده است.از آن جمله می توان به ساکسیفون و سایر سازهای بادی اشاره کرد و دلیل آن را حجم شش و تنفس زیاد آقایان نسبت به خانمها می دانند.اما مثلا ساز چنگ(هارپ) و تا حدی سه تار را سازی زنانه می دانند و تصور عامه بر این است که بانوان در اجرای نوانس ها و تکنیک های ظریف ،به دلیل داشتن انگشتان ظریف قوی تر هستند.

 

البته همانطور که گفته شد اینها در حد حدس و تجربه است و دلایل علمی ندارد و حتی برعکس این موضوع نیز وجود داشته است.به عنوان مثال استاد احمد عبادی تکنیک های متفاوتی را در  آموزش سه تار  بکار می بردند و این ساز را بسیار ظریف می نواختند ویا خانم صهبا مطلبی در نوازندگی تار بسیار قوی و مردانه می نوازند.

 

بنابراین هیچ سازی را صرفا زنانه یا مردانه نمی توانیم بنامیم ولیکن شکی نیست که جنسیت نوازنده در کیفیت اجرا تاثیر مستقیم دارد و پاسخ سوال ابتدای مقاله مثبت است.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس پیانو, آموزش سه تار

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com