• خانه
  • بلاگ
  • دیدگاه صحیح نسبت به آموزش موسیقی کودکان چیست؟

دیدگاه صحیح نسبت به آموزش موسیقی کودکان چیست؟

 

 آموزش موسیقی کودکان

 

با اینکه کلاسهای آموزش موسیقی در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا جدی گرفته می شود اما هنوز هم جایگاه تثبیت شده ای در تمام مدارس ندارد.البته سیستم آموزش موسیقی در کشورهای  اروپایی و آمریکا به صورت انتخابی است و هنرجویان بر اساس علاقمندی خود می توانند در کلاس موسیقی  شرکت کرده و ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنند، ولیکن هنوز هم در بسیاری از کشورها و از جمله ایران ،به آموزش موسیقی کودکان در مدارس توجه جدی نمی شود.

 

دست اندرکاران موسیقی در حال حاضر تمام تلاش خود را می کنند تا دیگران را بر لزوم آموزش موسیقی آگاه کنند و این مسئله برای منافع شخصی آنها نیست،بلکه از لحاظ جسمی و روحی آموزش موسیقی در کودکان موجب تاثیرات مثبت بر بینایی،تکلم،رفتار،عواطف،توانایی ها،حرکات و احساسات آنها می شود و در نتیجه هوش کودکان را افزایش می دهد که این نتایج کاملا  اثبات شده می باشند.

 

در کشور ما در یک دهه گذشته آموزش موسیقی نقش بسیار پررنگ تری در میان والدین داشته و این مسئله قابل تحسین و جای بسی خوشحالی است.البته هنوز هم خانواده ها به  کلاس موسیقی به عنوان یک برنامه جانبی نگاه می کنند که این نگاه باید تغییر کند و به عنوان یک برنامه اصلی در کنار سایر آموزشها برای کودکان در نظر گرفته شود.
 
 
به عنوان مثال  آموزش موسیقی  صرفا در تابستان و یا اوقات فراغت تفکر اشتباهی است ، بلکه  تدریس موسیقی  باید به صورت مستمر و طبق یک برنامه منظم هفتگی برای هنرجویان در نظر گرفته شود تا مطالب آموخته شده در ذهن تثبیت شوند و از طرفی فراموش نشوند.چون آموزش موسیقی نیز مانند زبان انگلیسی و بسیاری دروس دیگر فرار است و اگر مدتی روی آن کار نشود تمام هزینه،وقت و زحمات هنرجویان به هدر خواهد رفت.
 
 
 
آموزش موسیقی کودک
 
 
 
البته در این زمینه به خانواده ها توصیه می شود که در  آموزش ارف  عجله به خرج ندهند و از هنرجویان ، انتظارات خارق العاده نداشته باشند،چون به طور کلی آموزش موسیقی یک فرایند زمان بر است و به مرور زمان توانایی های جسمی و آموزشی شاگردان افزایش پیدا می کند و پس از آنکه به یک مرحله خوب رسید،پیشرفت آنها سریعتر از قبل خواهد شد.
 
 
بنابراین پس ازگذشت یک مدت کوتاه ، از فرزندان خود انتظار اجراهای حرفه ای نداشته باشید و در هر مقطعی او را تشویق کنید تا به این راه پرفراز و نشیب ادامه دهد.چون هر گونه برخورد نا امید کننده شما ،موجبات دلزدگی کودکان از موسیقی را به وجود می آورد که تغییر این باور در آنها بسیار مشکل خواهد بود.
 
 
 

هدف از کلاسهای آموزش موسیقی کودکان:

 
 
در ابتدای امر به این نکته اشاره می کنیم که هدف از  آموزش موسیقی  صرفا موسیقیدان شدن نیست،همانطور که اگر شاگردی در مدرسه فیزیک را یادمی گیرد حتما فیزیکدان نخواهد شد، بلکه باید به موسیقی نیز مانند سایر علوم نگاه کرد.یادگیری هر علمی موجب بالارفتن مهارتهای  ذهنی،جسمی،روحی،ارتباطی،فرهنگی و... در کودکان می شود و به کمک این تجربیات آنها می توانند مسیر آینده خود را هموار کرده و بهتر انتخاب کنند.در واقع  کلاس موسیقی کودک  یا هر علم دیگر، مانند یک کاتالیزور برای رسیدن به اهداف بلند زندگی می باشد.
 
 

از طرف دیگرباید به این نکته توجه کرد که صرفا اجرای موسیقی نمی تواند هدف نهایی از آموزش باشد(البته که در کشور ما متاسفانه این دیدگاه وجود دارد) بلکه در حقیقت باید به موسیقی به عنوان یک پدیده فرهنگی،تاریخی و باستانی نگاه کرد و صرفا بررسی کیفیت اجرای موسیقی درافراد ، پایینترین حد انتظار از آموزش موسیقی می باشد.در واقع باید در کنار اجرا، به جنبه های دیگر آن از جمله میزان پیشرفت توانایی های فکری،مهارتی،هماهنگی بدن و مغز،بینایی،شنوایی و سایر فاکتورها نیز توجه کرد.در این صورت است که یادگیری موسیقی جدی تر گرفته خواهد شد و در عین حال ارزیابی بهتری می توان از آن داشت. 

 

آموزش موسیقی به کودکان

 

در پایان مقاله به یکی دیگر از ابعاد مهم موسیقی اشاره می کنیم و آن به اشتراک گذاشتن فرهنگ یک کشور با دیگران ، از طریق موسیقی است.در حال حاضر اساتید بسیاری در ایران از جمله استاد کیهان کلهر،استاد حسین علیزاده وسایرین با برگزاری کنسرتهای بین المللی سعی در انتقال فرهنگ غنی موسیقی ایران به دیگر کشورها دارند و این خود یک پدیده انسانی،فرهنگی و تاریخی محسوب می شود.این امر موجب برانگیختن حس همذات پنداری وهمراهی با سایر فرهنگها می شود و در نتیجه موجبات تبادل فرهنگی را فراهم می کند.

 

بنابراین بهتر است کمی دیدگاهمان را نسبت به  آموزش موسیقی کودک  تغییر دهیم و به آن صرفا به عنوان نواختن ساز نگاه کنیم، بلکه اطمینان داشته باشیم که این نوع از آموزش موجب انتقال احساسات، رشد خلاقیت و تمرکز در کودکان شده و در زندگی آینده آنها تاثیرات مفید و غیر قابل انکاری خواهد گذاشت.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس موسیقی , کلاس موسیقی , آموزش ارف , آموزش موسیقی کودک , کلاس موسیقی کودک

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com