• خانه
  • بلاگ
  • دلایل عدم تمرکز هنگام اجرای موسیقی درجمع(بخش دوم)

دلایل عدم تمرکز هنگام اجرای موسیقی درجمع(بخش دوم)

 

اجرای موسیقی

 

در مطلب قبلی 5 مورد از  دلایل عدم تمرکرهنگام اجرای موسیقی در جمع   را ذکر کردیم.حال در ادامه 5 مورد دیگر ازاین نکات را بیان می کنیم.همانطور که قبلا نیز اشاره شد ممکن است هنرجویان در تنهایی خود، به راحتی قطعات موسیقی را اجرا کنند اما با حضور چند نفر دچار استرس شده و موفق به اجرای با کیفیتی نشوند.برای کنترل استرس و فشار روحی ناشی از اجرا در درجه اول به تجربه نیاز دارید و هر چقدر که اجرای شما در جمع بیشتر بوده باشد تسلط تان افزایش پیدا می کند.

 

اما این عدم تمرکز ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که هر کدام به تنهایی یک فاکتور مهم محسوب می شود.شما نیز می توانید با توجه به 10 مورد ذکر شده خودتان دست به کار شده و این مشکل را ریشه یابی کنید و یا از یک کارشناس  آموزش موسیقی  برای رفع مشکلتان کمک بگیرید.ما در اینجا به اختصار به 5 مورد دیگر از دلایل این عدم تمرکز اشاره می کنیم.

 

راهکارهایی برای داشتن اجرایی بهتر در جمع:

 

1-سعی کنید قبل از هر اجرای رسمی یا رفتن به کلاس موسیقی  ،قطعاتی را که قرار است اجرا شوند را چند مرتبه در حضور والدین و یا در جمع دوستان بنوازید تا تسلط شما بر آنها افزایش پیدا کند.وقتی تسلط شما بر روی قطعات زیاد باشد به خودی خود بخش زیادی از استر تان از بین می رود.

 

2-به هر حال  تدریس موسیقی  نیز مانند بسیاری از شغلهایی که توسط انسان انجام می شود دارای خطای انسانی است،وقتی این مطلب را قبول داشته باشید فشار روحی ناشی از اشتباهات در شما کاهش پیدا می کند.از طرف دیگر نوازندگان موسیقی سخت ترین کار ممکن را با انگشتانشان هنگام اجرای قطعات انجام می دهند، بنابراین امکان بروز خطای انسانی محتمل است.

 

3-قبل از اینکه به یک اجرای رسمی بروید حتما چندین بار قطعات مورد نظرتان را به صورت صوتی و ویدئویی ضبط کرده و مورد بازبینی قرار دهید.این کار را، حتی اساتید بزرگ نیز انجام می دهند.به کمک این روش مشکلات خودبینی نوازنده کاملا رفع می شود و می تواند با دقت زیاد اشکالات اجرایی خود را برطرف کند.

 

اجرای موسیقی در جمع

 

4-ممکن است شنوندگان از شما درخواست اجرای قطعه ای را داشته باشند.اما بهتر است تا زمانی که قطعه ای را بصورت کامل و اصطلاحا به طور مستر اجرا نکرده اید هرگز آن را در جمع اجرا نکنید.چون با بروز اشتباهات باعث کاهش اعتماد به نفس خودتان می شوید.

 

5-استرس و فشار روحی باعث کاهش کیفیت اجرای موسیقی می شود.شما لازم است بتوانید استرس تان را کنترل کنید و بر خودتان مسلط باشید.توجه داشته باشید که استرس و هیجان با هم تفاوت دارند.استرس مخرب است ولی در عوض هیجان سازنده است.

کمی هیجان باعث می شود که شما ذهنی پویاتر و هوشیارتر داشته باشید اما باید مراقب باشید که این هیجان به استرس تبدیل نشود.تنفس عمیق قبل از اجرا را فراموش نکنید،این کار باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز و در نتیجه افزایش دقت اجرا می شود.همچنین قبل از اجرا می توانید چای یا قهوه برای افزایش تمرکز و توانایی مغز میل کنید و همراه آن یک ماده قندی مانند آبنبات یا شکلات باعث افزایش قند خونتان خواهد شد. 

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تدریس موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com