• خانه
  • بلاگ
  • بهترین ساعت مطالعه و درس خواندن در شبانه روز

بهترین ساعت مطالعه و درس خواندن در شبانه روز

 

بهترین ساعت مطالعه

 

هدف از ارائه این مقاله دانستن نکاتی راجع به زمانهای طلایی مطالعه است تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند بهترین بهره وری و استفاده را از زمان درس خواندشان داشته باشند.
 
 
در مورد زمان مطالعه نظرات مختلفی وجود دارد و کارشناسان پاسخهای گوناگونی به این سوال داده اند.اما به راستی چه زمانی از شبانه روز ذهن انسان توانایی بیشتری برای به خاطر سپاری مطالب دارد و مغز عملکرد بهتری می تواند داشته باشد.شما پس از مطالعه کامل این مقاله پاسخ سوالتان را خواهید گرفت.
 
 
 

بهترین ساعت مطالعه :

 
 
عده ای معتقد هستند که آخر شب زمان مناسبی برای یادگیری است.دلیل آنها این است که خواننده پس از مطالعه به خواب می رود و در نتیجه اطلاعات در مغز تجزیه و تحلیل شده و در حافظه ثبت می شود و مغز در این زمان فرصت بیشتری برای ثبت اطلاعات دارد.
 
 
گروهی دیگر اوایل صبح را بهترین زمان برای  تدریس خصوصی  و یادگیری می دانند.چون از نظر آنها مغز، سرحال تر و آماده تر است.به دلیل آنکه شب را کاملا استراحت کرده و اطلاعات قبلی را طبقه بندی و مطالب اضافه را از ذهن حذف کرده است و آماده یادگیری و دریافت مطالب جدید است.
 
 
 
بهترین زمان مطالعه
 
 
 
اما در واقع هیچ زمان دقیق و خاصی را نمی توان برای مطالعه تعیین کرد ،چون ساعت بدن افراد با یکدیگر متفاوتند.بعضی ها  انسانهای روز هستند!! یعنی در روز بیشتر کارایی دارند و برخی انسانهای شب هستند و در هنگام شب انرژی و توانایی آنها بالاتر است.بنابراین بهتر است که زمان بدنتان را خودتان پیدا کنید و بررسی کنید که در چه زمانهایی از روز از لحاظ جسمی و روحی آمادگی بیشتری برای پذیرفتن مطالب جدید دارید.اگر همیشه به ساعاتی از شبانه روز یا مکان خاصی برای مطالعه عادت کرده اید همان روال را ادامه دهید، چون مغز شما شرطی شده و در آن ساعت منتظر است تا شما به مطالعه بپردازید.
 
 
 
در حالت کلی دانشمندان اعتقاد دارند که در ابتدای صبح (حدود1ساعت پس از بیداری) مغز انسان برای یادگیری دروس تخصصی مانند  تدریس خصوصی ریاضی ، تدریس خصوصی فیزیک ، تدریس خصوصی شیمی ، تدریس خصوصی زیست  و ....آمادگی بهتری دارد و در این زمان سرعت انتقال مطالب به بالاترین حد خود می رسد.از طرف دیگر در ساعات ابتدایی عصر مرور دروسی مانند تدریس خصوصی عربی ، تدریس خصوصی زبان  و... نتیجه بهتری دارد و در ساعات پایانی شب قدرت حافظه دراز مدت و یادگیری دروس به پایینترین حد خود می رسد که در این زمان مغز بیشتر به استراحت نیاز دارد تا مطالعه.
 
 
 
ساعات مطالعه
 
 
 

در زیرنکاتی کلی عنوان می كنیم كه به کمک  آنها می توانید با ساعت بدن تان سازگار تر و هماهنگ تر عمل کنید:

 
 
 
1-بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنید ،چون در این زمان مغز شما در حال خونرسانی به دستگاههای گوارشی است و خون کمتری به مغزبرای فراگیری مطالب می رسد.بهتر است بعد از غذا کمی استراحت کنید و سپس به مطالعه دروس بپردازید.
 
 
2-سعی کنید صبح ها را به یادگیری مطالب جدید و شبها را به مرور دروس اختصاص دهید.
 
 
3-در شرایط زیر اصلا مطالعه نکنید: خستگی،بی خوابی،استرس،ترس،ناراحتی،اضطراب و... چون در این زمانها تمرکز شما برای مطالعه پایین است.
 
 
4-ابتدا بر وضعیت جسمی و روحی خود مسلط شوید،سپس با شور و اشتیاق و اعتماد به نفس بالا شروع به درس خواندن کنید.
 
 
5-برای شروع مطالعه در هر روز کمی نرمش یا ورزش سبک انجام دهید و بعد از یک دوش کوتاه شروع به درس خواندن کنید.
 
 
6-از خودتان انتظارات فراتر از حد توان نداشته باشید و به توانایی های خود نیز ایمان داشته باشید.
 
 
7-استراحت قبل و بعد از مطالعه را فراموش نکنید تا مغز شما تمرکز کافی داشته باشد و از طرف دیگر مطالب در ذهنتان بهتر طبقه بندی و تثبیت شوند.
 
 
8-بهترین روش درس خواندن مطالعه در طول سال تحصیلی و یادگیری در کلاس درس می باشد تا از اضطراب شب امتحان نیز جلوگیری شود.خصوصا برای  کلاس ریاضی ، کلاس فیزیک  ، کلاس شیمی ،کلاس عربی و کلاس زبان مطالعه در بین ترم نتیجه بهتری خواهد داشت.
 
 
9-از بکار بردن افعال منفی و نا امید کننده در مورد خودتان پرهیز کنید.
 
 
10-برنامه ریزی برای سال تحصیلی و استفاده بهینه از زمانهای مطالعه برای نتیجه گیری بهتر ضروری می باشد.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی عربی , تدریس خصوصی زبان , تدریس خصوصی , کلاس ریاضی , کلاس فیزیک

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com