تیونر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

تیونر

 

 

تیونر چیست؟

 
 
تیونر یکی از ابزار مهم و کاربردی در دست نوازندگان است و در واقع حکم آچار فرانسه را برای آنها دارد.تیونر وسیله ای است که نوازندگان  موسیقی  به وسیله آن می توانند سازشان را کوک کنند.حتی برخی  از نوازندگان حرفه ای که بصورت گوشی نیز می توانند سازشان را کوک کنند باز هم ترجیح می دهند تا از تیونر استفاده کنند تا بتوانند با دقت بالاتر سازشان را کوک کنند.
 
 
عملکرد تیونر به این صورت است که داخلش میکروفونی قرار دارد که صدای ساز را دریافت می کند.سپس طبق الگوی نتی که قبلا به آن داده شده صدای ساز را با نت اصلی مقایسه می کند و روی نمایشگر نشان می دهد که شما در حال نواختن چه نتی هستید و در صورت مغایرت با نت اصلی می توان اشکال را به راحتی برطرف کرد تا صدای اصلی حاصل شود.
 
 
به عنوان مثال در ساز سه تار سیم اول دو می باشد،وقتی شما مضراب می زنید به کمک علائمی نشان می دهد که نت باید بالاتر یا پایین تر برود تا به نت اصلی "دو "برسد و به این شکل کمک می کند تا ساز را روی نت درست کوک کنید.
 
 
البته در تیونرهای جدید دیاپازون و مترونوم نیز اضافه شده که روند کار را برای هنرجویان در کلاس  آموزش موسیقی  بسیار ساده تر کرده است.
 
 
کاربرد تیونر
 
 
 

روش کارکردن با دستگاه تیونر:

 
 
این دستگاه دارای یک صفحه نمایشگر دیجیتالی(مطابق شکل اول) می باشد که روی آن عقربه و تعدادی علائم و درجه بندی وجود دارد.وقتی که شما تصمیم به کوک کردن سازتان می گیرید سیم مورد نظر و فرضی را به صدا در می آورید.دستگاه نت آن صدا را روی صفحه به شما نشان می دهد.در قسمت چپ و راست دستگاه 2 عدد LED قرمز رنگ وجود دارد،در صورتیکه نت مورد نظر شما پایین تر باشد LED سمت چپ روشن می شود و این به آن معناست که کوک را بالاتر ببرید و اگر نت بالاتر باشد LED سمت راست روشن می شود و این به آن معناست که کوک را پایینتر بیاورید و اگر نت شما تنظیم دقیق باشد LED وسط که به رنگ سبز است روشن می شود.
 
 
البته اخیرا  اپلیکیشنی نیز به بازار آمده که با نصب آن روی موبایلتان می توانید به راحتی از آن به عنوان تیونر استفاده کنید و در کلاس موسیقی  کوک سازتان را بصورت دقیق انجام دهید.
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: موسیقی , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com