• خانه
  • بلاگ
  • اطلاعاتی درمورد گیتار و اقسام رایج آن

اطلاعاتی درمورد گیتار و اقسام رایج آن

گیتار و اقسام رایج آن:

 

گیتار کلاسیک

 

گیتار به دلیل زیبایی صدا و  وزن نسبتا سبکی که دارد از متداول ترین سازها محسوب می شود. بنا براعتقاد برخی از مورخان، نام و ساختمان گیتار با اقتباس از "تار"، ساز باستانی ایرانی گرفته شده است؛ اما بعضی دیگر، پیدایش گیتار را به ساز "عود" نسبت می‌دهند که توسط اعراب به اسپانیا برده شد.

گیتارتا اواخر قرن 18 به عنوان ساز همراهی‌کننده با آواز مورد استفاده قرار می‌گرفت و دارای پنج سیم بود. اما در سال ۱۷۹۰ ،John August Otto اتریشی که یک استاد گیتار و سازنده‌ی گیتار بود، سیم ششم (می(را به گیتاراضافه کرد و به شکل کنونی آن درآورد.ساز گیتار در اوایل قرن 19 به دست نوازندگان و آهنگسازان مشهوری چون ‌‌‌Fernando Sor اسپانیایی و Mauro Giuliani ایتالیایی در اروپا متداول شد و به تدریج از حالت یک ساز همراه بیرون آمده و به ساز کاملی تبدیل گردید. 

گیتار

 

گیتارساز زهی مضرابی بوده و متشکل از بدنه، دسته و سر، که گوشی‌ها بر روی آن قرار گرفته‌اند.جنس بدنه‌ گیتار، بستگی به نوع آن دارد: به عنوان مثال بعضی از گیتارها چوبی هستند که به آن‌ها گیتار آکوستیک، گفته می‌شود و بعضی دیگر از جنس فایبر گلاس، فلز یا چوب می‌باشند که اصطلاحاً به آن‌ها گیتار الکتریک می‌گویند و با نیروی مغناطیس تولید صدا می کنند. در بدنه‌ گیتار آکوستیک جهت تقویت صدا یک حفره وجود دارد؛ اما در مدل‌های گیتارالکتریک، تعدادی گیرنده‌های مغناطیسی بر روی بدنه و زیر سیم‌های گیتار قرار گرفته که لرزش و ارتعاشات سیم‌ها را می‌گیرد و از طریق کابلی مخصوص، به دستگاه “آمپلی فایر” جهت تقویت صدا،هدایت می‌نماید.

 

گیتار الکتریک

 

انواع دیگری هم از این ساز برای  آموزش گیتار  وجود دارد که دارای چهار سیم یا هفت سیم(گیتار روسی) و یا دوازده سیم می‌باشند. اما متداول‌ترین نوع آن،گیتارهای شش‌سیم و چهارسیم می‌باشند.گیتارهای چهارسیم را گیتار باس می‌نامند. این نوع از گیتار، جهت تولید صدای بم یا باس در ارکسترها استفاده می‌شود. جنس سیم‌های این نوع گیتار از نایلون یا فلز می باشد. سیم‌های نایلونی را در گیتارهای کلاسیک استفاده می‌کنند و سیم‌های فلزی را که ازجنس برنز یا استیل هستند، درگیتار الکتریک به کار می‌برند.جهت نواختن گیتارکلاسیک از ناخن‌ها و انگشتان دست استفاده می‌ شود؛ اما در گیتارالکتریک این کار با مضراب انجام میشود.

 

گیتار

 

بر روی دسته‌ی این گیتار میله‌های فلزی باریکی به نام باره وجود دارد. این میله‌ها، پرده‌های ساز گیتار را از یکدیگر مجزا و قابل تشخیص می‌کنند.تعداد باره‌ها و پرده‌هایش غالباً به نوزده عدد و در بعضی گیتارها به بیست و یک عدد می‌رسد. نت‌هایی را که برای گیتار می‌نویسند در یک اکتاو بالاتر نشان می‌دهند؛ به عبارت دیگر، صدای تولید شده از گیتار یک اکتاو پایین‌تر از نت‌های نوشته‌شده می‌باشد.

معمولا انتخاب نوع   تدریس گیتار ، با توجه به سلیقه هنرجو و مشاوره با اساتید متخصص انجام می شود.در آموزشگاه موسیقی بهار اندیشه  کلاس گیتار  برای انواع آن برگزار می شود.جهت اطلاعات بیشتر با شماره های 22924816 یا22924817 تماس حاصل فرمایید.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: گیتار, تدریس گیتار , کلاس گیتار , استاد گیتار , آموزش گیتار

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com