• خانه
  • بلاگ
  • 10 سوال متداول در زمینه آموزش تنبک و پاسخ آنها

10 سوال متداول در زمینه آموزش تنبک و پاسخ آنها

آموزش تنبک

 

در زمینه خرید و یا آموزش تنبک ممکن است سوالاتی برای هنرجویان پیش بیاید که ما به پاسخ برخی ازمهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز تنبک ساده است؟

 

به طور کلی  آموزش موسیقی  نیاز به علاقه و پشتکار دارد و این مسئله برای تمام سازها یکسان است.تنبک نیز مانند هر ساز دیگری باید از ابتدا زیر نظر  استاد تنبک  تعلیم دیده شود تا بتوان با تکنیک و استایل درست آموزش را آغاز کرد.

 

2-گام اول برای شروع آموزش تنبک چیست؟

 

در قدم اول تهیه ساز تنبک نکته مهمی است که باید زیر نظر یک کارشناس موسیقی انجام شود.پس از تهیه یک ساز خوب و خوش صدا، می توان از طریق آموزشگاه موسیقی و یا  تدریس خصوصی تنبک  آموزش را آغاز کرد.در کنار آن استاد مربوطه، کتاب و لوازم مورد نیاز را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش تنبک از چه روشی استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش، استاد مطالب کلی و ساختار ساز را برای شما توضیح می دهد.آموزش تنبک به 2 سبک نت خوانی و یا گوشی انجام می شود که هر دو روش با توجه به شرایط و سن هنرجویان قابل انجام است.در روش گوشی از طریق آموزش و ضبط ریتمها و تمرین روی آنها می توان به نتایج خوبی رسید.در روش نت خوانی نیز، ابتدا استاد جای نتها را روی تنبک برای شما مشخص می کند.پس از آن یک سری قطعات تمرینی برای قویتر شدن انگشتان و هماهنگی دستها و در ادامه ریتم های مختلف ایرانی را به شما آموزش داده و به تدریج در  تدریس تنبک  پیش می رود تا پس از اتمام کتب مقدماتی به سراغ کتابهای پیشرفته تر برود.

 

 

کلاس تنبک

 

4-چه سنی برای یادگیری تنبک مناسب است؟

 

یادگیری  تنبک   را می توان از سن کم و درحدود 5 سالگی آغاز کرد.یعنی پس از گذراندن دوره ارف که البته دلخواه است می توان آموزش تنبک را آغاز کرد،اما این به آن معنا نیست که در سنین بالاتر نمی توان به  کلاس تنبک  رفت.

 

5-برای آموزش تنبک از چه کتابهایی استفاده می شود؟

 

کتابهای مفیدی برای  آموزش تنبک  وجود دارند که از آن جمله می توان به کتاب تنبک استاد حسین تهرانی و استاد بهمن رجبی اشاره کرد.در کنار این کتابها اساتید معمولا کتابهایی را نیز معرفی کنند که از داخل آن قطعات و ریتمها نیز آموزش داده می شود.

 

6-روزانه چند ساعت زمان برای تمرین تنبک نیازاست؟

 

تمرین تنبک باید هر روز و بصورت مداوم و تا حد مقدور در ساعات مشخصی از روز انجام شود.این نظم و انضباط در تمرین،باعث پیشرفت هنرجو خواهد شد.روزانه حدود 1 ساعت زمان برای تمرین خوب است که البته با توجه به اهداف و شرایط هنرجویان متفاوت است.مفید بودن زمان تمرین و همچنین تمرکز کامل داشتن در حین تمرینات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

آموزش ساز تنبک

 

7-شرایط و لوازم مورد نیازبرای آموزش تنبک چیست؟

 

 اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود علاقه داشتن به تنبک است.یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به تنبک علاقه ندارد،باید بدون  رودربایستی عذر او را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.پس از علاقه و تمرین، مراحل بعدی خرید ساز،تهیه دفتر نت و کتاب،تهیه لوازم جانبی تنبک و در مرحله آخر هماهنگی با  معلم تنبک  است.

 

8-ساز تنبک را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد اقدام به تهیه تنبک کنید.مهمترین مراکز فروش ساز تنبک در میدان بهارستان می باشند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد،همچنین از طریق فروشگاههای اینترنتی مانند دیجی کالا نیز میتوانید اقدام به خرید ساز کنید.تنبک های با کیفیت و مهر دار معمولا قیمتهای بالاتری دارند و تنبک های اصطلاحا مشقی، کیفیت و قیمت پایینتری دارند که البته باز هم تاکید می شود که خرید تنبک را زیر نظر یک استاد خوب تنبک انجام دهید.

 

9-مدت زمان یادگیری تنبک چقدر است؟

 

تنبک جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد.به همین دلیل نمی توان زمان مشخصی را برای فراگیری آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 2 تا 3 سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی سازخودمسلط شده و ریتم های مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای تنبک هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های تنبک معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد ،البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد تعیین می شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , تنبک , استاد تنبک , کلاس تنبک , تدریس خصوصی تنبک , آموزش تنبک , تدریس تنبک , معلم تنبک

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com