• خانه
  • بلاگ
  • 10 سوال متداول در زمینه آموزش کمانچه و پاسخ آنها

10 سوال متداول در زمینه آموزش کمانچه و پاسخ آنها

 

آموزش کمانچه

 

در زمینه آموزش کمانچه ممکن است سوالاتی برای هنرجویان مطرح باشد که ما به پاسخ برخی ازآنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز کمانچه ساده است؟

 

به طور کلی  آموزش موسیقی  نیاز به علاقه و پشتکار دارد و این نکته برای تمام سازها یکسان است.کمانچه نیز مانند دیگر سازها، باید از ابتدا زیر نظر  استاد کمانچه  تعلیم دیده شود تا بتوان با تکنیک صحیح آموزش را آغاز کرد.

 

2-گام اول برای شروع آموزش کمانچه چیست؟

 

در قدم اول تهیه ساز کمانچه نکته مهمی است که باید زیر نظر یک کارشناس زبده موسیقی انجام شود.پس از تهیه یک ساز با کیفیت وخوش صدا، می توان از طریق آموزشگاه موسیقی و یا  تدریس خصوصی کمانچه  آموزش را شروع کرد.در کنار آن استاد مربوطه، کتب و لوازم مورد نیاز را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش کمانچه از چه روشی استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش، استاد کمانچه مطالب کلی و ساختار ساز را برای شما توضیح می دهد.سپس جای نتها را روی کمانچه برای شما مشخص می کند.پس از آن یک سری قطعات تمرینی برای قویتر شدن آرشه کشی و در ادامه قطعات مختلف ایرانی را به شما آموزش داده و به تدریج در  تدریس کمانچه  پیش می رود تا پس از اتمام کتب مقدماتی به سراغ کتابهای پیشرفته تر و ردیف های مختلف برود.

 

آموزش ساز کمانچه

 

4-چه سنی برای یادگیری کمانچه مناسب است؟

 

یادگیری  کمانچه   را می توان از سن کم و درحدود 6 سالگی آغاز کرد.یعنی پس از گذراندن دوره ارف که البته دلخواه است می توان آموزش کمانچه را شروع کرد،اما این به آن معنا نیست که در سنین بالاتر نمی توان به  کلاس کمانچه  رفت.

 

5-برای آموزش کمانچه از چه کتابهایی استفاده می شود؟

 

کتابهای مفیدی برای  آموزش کمانچه  وجود دارند که از آن جمله می توان به کتاب قطعاتی برای کمانچه وبیست قطعه برای کمانچه اثر سعید فرجپوری،کتاب بهار کمانچه با نگارش وحید سرابی و همکاری جمعی از اساتید و کتاب دستور کمانچه تالیف شیما شاه محمدی و ... اشاره کرد.درکنار این کتابها اساتید معمولا کتابهایی را نیز معرفی کنند که از داخل آن قطعات و ریتمها نیز آموزش داده می شود.

 

6-روزانه چند ساعت زمان برای تمرین کمانچه نیازاست؟

 

تمرین کمانچه باید هر روز و بصورت مستمر و تا حد مقدور در ساعات مشخصی از روز انجام شود.این نظم و انضباط در تمرین،باعث پیشرفت هنرجویان می شود.روزانه حدود 1 ساعت زمان برای تمرین مناسب است که البته با توجه به اهداف،سن و شرایط هنرجویان متفاوت است.مفید بودن تایم تمرین و همچنین تمرکز داشتن در حین تمرینات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کلاس کمانچه

 

7-شرایط و لوازم مورد نیازبرای آموزش کمانچه چیست؟

 

 اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود علاقه داشتن به ساز کمانچه است.یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به کمانچه علاقه ندارد،باید عذر او را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.پس از علاقه و تمرین، مراحل بعدی خرید ساز،تهیه دفتر نت و کتاب،تهیه لوازم جانبی آموزش کمانچه و در مرحله آخر هماهنگ کردن با  معلم کمانچه  میباشد.

 

8-ساز کمانچه را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی شود ابتدا استاد خود را مشخص کرده و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد اقدام به تهیه کمانچه کنید.مهمترین مراکز فروش ساز کمانچه در میدان بهارستان واقع شده اند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد.همچنین از طریق فروشگاههای اینترنتی مانند دیجی کالا نیز میتوانید اقدام به خرید ساز کنید که البته باز هم تاکید می شود که خرید ساز، زیر نظر یک استاد مجرب انجام شود.کمانچه های با کیفیت و مهر دار معمولا قیمتهای بالاتری دارند و کمانچه های اصطلاحا مشقی، کیفیت و قیمت پایینتری دارند که البته باز هم تاکید می شود که خرید ساز زیر نظر یک استاد مجرب انجام شود.

 

9-مدت زمان یادگیری کمانچه چقدر است؟

 

کمانچه جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار زیادی دارد.به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای آموزش آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 2 تا 3 سال زمان لازم است تا هنرجو بتواند روی سازخودمسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای کمانچه هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های کمانچه معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 تا45 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کمانچه , تدریس خصوصی کمانچه , کلاس کمانچه , آموزش کمانچه, تدریس کمانچه , استاد کمانچه , معلم کمانچه

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com