مدت زمان یادگیری تار چقدر است؟

 

هنرجویان  آموزش تار   این پرسش برایشان پیش می آید که یادگیری تار چه مدت طول می کشد؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید هدف و عوامل موثر در روند یادگیری تار را بررسی کنیم.

 

اولین نکته مشخص کردن هدف هنرجوی موسیقی از یادگیری تار است که باعث می شود زمانهای متفاوتی را  برای آن پیش بینی کرد.به عنوان مثال اگر یادگیری تار در حد مبتدی و نواختن تعدادی قطعه سنتی باشد حدود 1 تا2سال زمان می برد،اما در صورتیکه قصد یادگیری ردیفها و دستگاهها،اجرای کنسرت و یا همنوازی را داشته باشید این زمان ممکن است در حدود4تا5 سال طول بکشد.

 

آموزش ساز تار

 

نکته بعدی استعداد موسیقی و علاقه هنرجو می باشد.هنرجویانی که بصورت ژنتیکی در خانواده های اهل هنر بزرگ می شوند و همیشه صدای ساز در گوششان است، احتمالا در  کلاس تار  پیشرفت سریعتری خواهند داشت.البته هنرجویان دیگری که علاقمند هستند، می توانند با پشتکار و تمرین زیاد، این کمبود را جبران کنند و حتی گوی سبقت را از هنرجویان با استعداد موسیقی بربایند.

 

از دیگر روشهای افزایش سرعت یادگیری تار گوش دادن به قطعات سنتی ایرانی،دیدن تکنیک نوازندگی اساتید معروف و همچنین توجه به ریتم،وزن و سلفژ می باشد.شنیدن قطعات ایرانی باعث می شود تا هنرجویان از ریتمهای سنتی، درک بهتری داشته و همچنین گوش موسیقیایی خود را تقویت کنند.

 

نکته مهم بعدی تمرین منظم و روزانه است.هنرجویانی که طبق یک برنامه ریزی منظم هر روز زمانی را به تمرینات تار اختصاص می دهند قطعا مدت زمان کمتری طول می کشد تا روی تارشان مسلط شوند و قطعات مختلف را بنوازند.تمرین درست و اصولی تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت هنرجویان دارد و اساتید تار نیز دقیقا همین توصیه را به هنرجویان می کنند و پایه اصلی پیشرفت در  آموزش موسیقی  را تمرین می دانند.

 

آموزش ساز تار

 

و نکته آخر در مورد یادگیری تار انتخاب استاد خوب است.منظور از استاد خوب صرفا  تدریس تار  نیست ، بلکه استاد خوب باید در کنار نحوه آموزش حرفه ای، از اخلاق ورفتار خوبی نیز برخوردار باشد تا بتواند هنرجو را جذب کند.خصوصا در مورد  آموزش موسیقی کودکان  این نکته بسیار حائز اهمیت است،چون در غیر این صورت ممکن است باعث دلزدگی هنرجو از کلاس موسیقی بشود.

 

در یک جمع بندی کلی باید اشاره کنیم که یادگیری هر سازی در سطح حرفه ای و عالی، نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد و نمی توان زمان دقیق و مشخصی را برای آن تعیین کرد.هنرجویان نیز باید در هنگام آموزش این ذهنیت را از خود دور کنند و بیشتر بر آموزش صحیح تاکید داشته باشند نه سرعت ، تا  استاد تار  بتواند با یک زمان بندی و برنامه ریزی صحیح، تمام مطالب مورد نیاز را به هنرجویان آموزش دهد.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تار , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , آموزش موسیقی کودکان , استاد تار , کلاس تار , تدریس تار , آموزش تار

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com