مدت زمان یادگیری دوتار چقدر است؟

آموزش دوتار

 

هنرجویان  آموزش دوتار  اغلب این سوال را مطرح میکنند که یادگیری دوتار چه مدت زمان می برد؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید هدف از یادگیری و عوامل موثر در یادگیری دوتار را بررسی کنیم.

 

اولین نکته مشخص کردن هدف هنرجو از یادگیری   دوتار  است که باعث می شود زمانهای مختلفی را  برای آن در نظر گرفت.به عنوان مثال اگر یادگیری دوتار در حد درآوردن صدای ساز و نواختن تعدادی قطعه باشد حدود 1 تا 2سال زمان می برد،اما در صورتیکه قصد تسلط کامل بر ساز دوتار،یادگیری دوتار خراسان،دوتار مازندران و نواحی مختلف و یا همکاری با گروه را داشته باشید این زمان ممکن است در حدود 3تا4 سال طول بکشد.

 

نکته بعدی استعداد موسیقی و علاقه هنرجویان می باشد.هنرجویانی که در خانواده های اهل موسیقی بزرگ می شوند و همیشه صدای ساز در گوششان است، احتمالا در  کلاس دوتار  پیشرفت سریعتری خواهند داشت.البته هنرجویان دیگری که علاقمند هستند، می توانند با پشتکار و تمرین زیاد، این کمبود را جبران کرده و حتی گوی سبقت را از هنرجویان با ژنتیک موسیقی بربایند.

 

آموزش ساز دوتار

 

از دیگر روشهای افزایش سرعت یادگیری دوتار گوش دادن به قطعات نواحی مختلف و همچنین توجه به ریتم،وزن و سلفژ می باشد.شنیدن نوازندگی اساتید مطرح باعث می شود تا هنرجویان از ریتمها، درک بهتری داشته و همچنین گوش موسیقیایی خود را تقویت کنند.

 

نکته مهم بعدی تمرین منظم و روزانه است.هنرجویانی که طبق یک برنامه ریزی دقیق، هر روز ساعتی را به تمرین دوتار اختصاص می دهند قطعا مدت زمان کمتری طول می کشد تا روی سازشان مسلط شوند.تمرین درست و اصولی تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت هنرجویان دارد و اساتید دوتار نیز دقیقا همین توصیه را به هنرجویان می کنند و پایه اصلی پیشرفت در  آموزش موسیقی  را تمرین کردن می دانند.

 

آموزش دوتار

 

و نکته آخر در مورد یادگیری دوتار، انتخاب استاد خوب است.منظور از استاد خوب صرفا  تدریس دوتار  نیست ، بلکه استاد خوب باید در کنار نحوه آموزش حرفه ای، از اخلاق و رفتار خوبی نیز برخوردار باشد تا بتواند هنرجو را جذب موسیقی کند.خصوصا در مورد  آموزش موسیقی کودکان  این نکته بسیار مهم است،چون در غیر این صورت ممکن است باعث دلزدگی هنرجو از کلاس موسیقی  شود.

 

در جمع بندی پایانی باید اشاره کنیم که یادگیری هر سازی در سطح حرفه ای، نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد و نمی توان زمان دقیق و مشخصی را برای آن تعیین کرد.هنرجویان نیز باید در هنگام آموزش این ذهنیت را از خود دور کرده و تمرکزشان بر یادگیری صحیح باشد و نه سرعت، تا  استاد دوتار  بتواند با یک زمان بندی و برنامه ریزی مناسب، تمام مطالب مورد نیاز را به هنرجویان آموزش دهد.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , آموزش موسیقی کودکان , دوتار , آموزش دوتار , کلاس دوتار , تدریس دوتار , استاد دوتار

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com