• خانه
  • بلاگ
  • نکاتی درباره پدال گیری و تمپو در پیانو

نکاتی درباره پدال گیری و تمپو در پیانو

 
 
آموزش پیانو
 
 
دیده شده که در هنگام  آموزش پیانو  برخی از مربیان راجع به پدال گیری پیانو سخت گیری هایی را به خرج میدهند که از آن جمله میتوان به ارتباط پدال گیری در پیانو با سبک اجرا (مثلا سبک باروک یا سبکهای مشابه) اشاره کرد.به عنوان مثال این موارد را مطرح میکنند که درسبک باروک یا قبل از آن،هرگز نباید از پدال راست استفاده بشود و یا در این سبکها هنرجو اجازه ندارد که تمپو(ضرباهنگ) نوازندگی را کم و زیاد کند. همچنین اجازه پدال گیری راست و تمپو در برخی از قطعات کنترپوان،اسکارلاتی،هایدن و... را نمیدهند و معتقدند که در این سبکها به هیچ وجه نباید تمپو کم و زیاد شود و یا از پدال راست استفاده شود.
 
 
در پاسخ به این مطلب این نکته قابل ذکر است که این نظریه ها در  کلاس پیانو  پایه و اساسی ندارند و اصولا پدال گیری ارتباطی با سبک اجرایی ندارد.بلکه پدال گیری در قطعات (مخصوصا پدال راست) تابع عوامل مختلفی از جمله نوع ملودی،پرشها،آکوستیک محل اجرا،بالانس،جمله بندی،هموفونیک یا پلی فونیک،داینامیکس،نوع پیانو و گستره اجرایی نتها در زیر و بم و ...دارد.
 
 
کلاس پیانو
 
 
البته درست است که در قطعات باروک،به دلیل وجود بافت کنترپوانی قطعه، نسبت به بخشهای هارمونی،کمتر از پدال راست استفاده میشود ولی این به معنای عدم استفاده از پدال نیست.
 
 
برای اثبات این مطلب میتوانید ویدئوی اجرای قطعه ای از اسکارلاتی توسط "آندره واتس" نوازنده بزرگ سبک باروک را در اینترنت ببینید و با دقت به پدالینگ،جمله بندی و تمپو عمدی سرعت او توجه کنید.
 
 
در مورد تمپو هم باید این نکته را ذکر کنیم که تمپوی قطعات اروپایی تا پیش از دوره کلاسیک،بسته به نوع قطعات،کمابیش ثابت و معلوم بود و از آن دوره به بعد تعیین تمپوی اثر برای آهنگسازان رایج شد و آهنگسازان میتوانند در شروع پارتیتور،تمپوی مد نظرشان را بنویسند.همچنین نوازندگان به ویژه نوآموزان،بهتر است هنگام  تدریس پیانو  برای نگه داشتن وزن قطعه از مترونوم استفاده کنند.
 
 
آموزش پیانو
 
 
از طرف دیگر در برخی از لحظات اجرای موسیقی،نوازنده  یا  معلم پیانو  به عمد سرعت اجرا را کم و زیاد میکند.این اتفاق خصوصا در کادانس(فرود) های قوی جمله های پایانی پیش میاید. ضمن اینکه برخی از نتها به دلیل اهمیت بیشتری که نسبت به بقیه دارند با کمی تاکید زمانی بیشتری اجرا میشوند و نوازنده به هیچ وجه نمیتواند کاملا ریاضی وار و متریک اجرا کند.اما در قطعات باروک و قبل از آن این موارد کمتر دیده میشده،با این استدلال که مفهوم قطعه از بین نرود.
 
 
در پایان مقاله ذکر این نکته ضروری است که زیبایی اجرای موسیقی به همین نکات ظریف مانند پدال گیری ها،جمله بندی ها و کم و زیاد کردن سرعت است،در غیر این صورت با یک موسیقی خشک و نظامی روبرو خواهیم شد که شاید جذابیتی برای بسیاری از شنوندگان نداشته باشد.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: کلاس پیانو, آموزش پیانو, تدریس پیانو, معلم پیانو

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com