• خانه
  • بلاگ
  • نکات مهمی که باید یک پیانیست در هنگام اجرا به آنها توجه کند

نکات مهمی که باید یک پیانیست در هنگام اجرا به آنها توجه کند

 
آموزش پیانو
 

?اول از همه اینکه یک نوازنده باید امانت دار خوبی باشد ، بدین معنی که چیزی که آهنگساز در متن نت نوشته است را همانطور و عینا اجرا کند.

اصولا نوازنده اجازه ندارد دخل و تصرفی در متن نت ایجاد کند.

از دوره ای که در موسیقی، مترونوم و تمپو تعریف شد و آهنگسازان تمپو و حالات مختلف آثارشان را با جزئیات در متن نت نوشته اند که خب اصولا جای سوالی باقی نمی ماند.

البته این نگاه در دوره های مختلف  آموزش موسیقی  کمی متفاوت است.

 

کلاس پیانو

 

برای مثال اگر از آهنگسازان دوره کلاسیک ( موتسارت و بتهوون ) اثری اجرا میکنیم آزادی عمل خیلی کمتری داریم، حتی به جرات میتوان گفت در آثار موتسارت نزدیک به صفر.

ولی جلوتر که میرویم و به دوران رمانتیک میرسیم خب قطعا خیلی از قوانین دوره کلاسیک شکسته شده اند و آزادی عمل بیشتری دارید.برای مثال آیا میتوانیم در آثار شوپن ، نت زینت اضافه کنیم ، باید بگویم خیر..جناب شوپن قطعا به اندازه کافی زینتها رو استفاده کرده اند. وقتی ما میخواهیم نت زینت اضافه کنیم یعنی اینکه اولا امانتداری نمیکنیم. دوما به نظر من اگر از شوپن بیشتر میفهمیم خوب چرا خودمان کاری ننویسیم و هر چقدر که دلمان خواست نت زینت و .... به آن بیفزاییم.

از نظر نگاه آکادمیک نیز به هیچ عنوان اینگونه تغییرات در آثار بزرگان ، قابل قبول نمیباشد.

مقاله مرتبط:چرا باید برای تمرین یک پیانوی کوک شده و دقیق استفاده کنیم؟

 

تدریس پیانو

 

?در مورد سرعت قطعات نیز باید بگویم خب قطعا بهتر است که هنگام  آموزش پیانو با سرعتی که آهنگساز مشخص کرده نواخته شود "البته فقط برای کنسرت و نه تمرین" .

به قول استراوینسکی هر قطعه موسیقی فقط میتواند یک تمپو داشته باشد و آن سرعتیست که هم هارمونیها و هم ملودی  به درستی شنیده شوند.

?نکته بعدی در مورد جمله بندی ها:

سعی کنیم از روی نتهای اورجینال کار کنیم.نتهای اورجینال اصولا جمله بندی های درستی دارند از آنجایی که یا خود شخص آهنگساز و یا موسیقیدانان بزرگی روی آن کار و ادیت کرده اند (در مورد آثار قدیمیتر که جمله بندی ها را خود آهنگساز وارد نکرده)

 ?داینامیکها: در دوره باروک به دلیل اینکه ساز پیانو فورته هنوز اختراع نشده بود و تکامل نیافته بود و کلاوسن - هارپسیکورد - کلاویکورد و ارگ کلیسا فاقد تاچ ریسپانس بودند، بنا براین آهنگسازان آن دوره حتی به این نکته فکر هم نمیتوانستند بکنند.بعدها موسیقیدانان بزرگ نتها را ادیت و داینامیک گزاری کردند.در هر حال در موزیک دوره باروک خیلی بازی با دینامیک نداریم. 

 

آموزش پیانو

 

?کلا بازه دینامیک در هر دوره با تکامل یافتن سازها گسترش پیدا کردو از آنجایی که دینامیکها تماما نسبی هستند توصیه میکنم در مورد هر قطعه از  استاد موسیقی  خود کمک بگیرید.

?در مورد استاکاتو ها و لگاتوها نیز هرگز اجازه تغییر نداریم.( طبق متن نت اورجینال).

?در مورد پدال نیز باید بگویم که انواع مختلفی از پدالگیری داریم ونمیتوان بصورت کلی چیزی گفت.چون در هر قطعه و هر بخش و هر میزان و حتی در هر ضرب پدالهای مختلفی مورد نیاز است.

البته در مورد فوگهای باخ که خب قطعا پدال نیاز ندارند و اتفاقا پدالگیری باعث تخریب فوگ میگردد.

اگر سوالی داشتید میتوانید از  معلم پیانو  خوب خود کمک بگیرید.

 

نویسنده-پیمان مدنی(پیانیست و آهنگساز)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , آموزش پیانو, معلم پیانو, استاد موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com