• خانه
  • بلاگ
  • 10 سوال متداول در زمینه آموزش عود و پاسخ آنها

10 سوال متداول در زمینه آموزش عود و پاسخ آنها

 

آموزش عود

 

در زمینه آموزش عود ممکن است سوالاتی برای هنرجویان مطرح شود که ما به پاسخ مهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری عود ساده است؟

 

به طور کلی  آموزش موسیقی  نیاز به علاقه،تمرین و پشتکار دارد و این نکته برای تمام سازها یکسان است.عود نیز مانند دیگر سازها، باید از ابتدا زیر نظر استاد عود  آموزش دیده شود تا بتوان با استایل صحیح آموزش را شروع کرد.

 

2-گام اول برای شروع آموزش عود چیست؟

 

در گام اول، تهیه عود نکته مهمی است که باید زیر نظر یک کارشناس زبده موسیقی انجام شود.پس از تهیه یک ساز با کیفیت، می توان از طریق آموزشگاه موسیقی و یا  تدریس خصوصی عود  آموزش را آغاز کرد.در کنار آن، استاد مربوطه، کتاب و لوازم مورد نیاز را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش عود از چه روشی استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش، استاد ساختار کلی ساز و قسمتهای مختلف آن را شرح می دهد و با کتب مقدماتی کار را آغاز می کند و به تدریج در  تدریس عود  پیش می رود تا پس از اتمام کتب مقدماتی، به سراغ کتابهای پیشرفته تر و همچنین سبکهای مختلف نوازندگی عود برود.

 

کلاس عود

 

4-چه سنی برای یادگیری عود مناسب است؟

 

برای شروع آموزش عود فاکتورهایی از جمله توانایی فکری،بدنی و علمی مهم است.یادگیری عود را می توان از سن حدود 7 یا 8 سالگی آغاز کرد.یعنی پس از گذراندن دوره  آموزش ارف  که البته دلخواه است می توان آموزش عود را شروع کرد،اما این به آن معنا نیست که در سنین بالاتر نمی توان به  کلاس عود رفت.

 

5-برای آموزش عود از چه کتابهایی استفاده می شود؟

 

کتابهای مفیدی برای  آموزش عود  وجود دارند که از آن جمله می توان به کتاب مهارت عود(بربت)نوازی اثر مجید ناظم پور،کتاب شیوه بربط نوازی(عود) اثر استاد منصور نریمان،کتاب10قطعه برای بربط تالیف حسین بهروزی نیا و ردیف موسیقی ایرانی برای عود استاد منصور نریمان اشاره کرد.درکنار اینها، اساتید معمولا کتابها و جزوات خود رانیز تدریس می کنند که از داخل آن نکات و ریتمهای مختلف آموزش داده می شود.

 

6-روزانه حداقل چند ساعت زمان برای تمرین عود لازم است؟

 

تمرین عود باید هر روز و بصورت مستمر و تا حد مقدور در ساعات مشخصی از روز انجام شود.این نظم و انضباط در تمرین،باعث پیشرفت هنرجو می شود.روزانه حدود 2 ساعت زمان برای تمرین مناسب است که البته با توجه به اهداف،سن هنرجو و شرایط هنرجویان متفاوت است.مفید بودن تایم تمرین و همچنین تمرکز داشتن در حین تمرینات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تدریس عود

 

7-شرایط و لوازم مورد نیازبرای آموزش عود چیست؟

 

 اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود، علاقه داشتن به عود است.یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به این ساز علاقه ندارد،نباید وقت خود و شاگردش را بیهوده تلف کند.پس از علاقه و تمرین، مراحل بعدی خرید ساز،تهیه دفتر نت و کتاب،تهیه لوازم جانبی آموزش عود از جمله جعبه عود،سیم و مضراب عود،جلد عود،گوشی عود و...و در مرحله آخر هماهنگ کردن با  معلم عود  میباشد.

 

8-عود را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کرده و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد، اقدام به تهیه ساز کنید.مهمترین مراکز فروش عود در خیابان جمهوری واقع شده اند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد.همچنین از طریق فروشگاههای اینترنتی مانند سازکالا نیز میتوانید اقدام به خرید ساز کنید که البته باز هم تاکید می شود که خرید ساز، زیر نظر یک استاد مجرب انجام شود.

 

9-مدت زمان یادگیری عود چقدر است؟

 

عود جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار زیادی دارد.به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای آموزش آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 3 تا 4 سال زمان لازم است تا هنرجو بتواند روی سازخودمسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای عود هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های عود معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 تا45 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد.

 

برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس عود در سال 1401  میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , آموزش ارف , استاد عود , کلاس عود , آموزش عود , تدریس خصوصی عود , تدریس عود , معلم عود , هزینه کلاس عود در سال 1401

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com