• خانه
  • بلاگ
  • انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز چگونه انجام می شود؟

انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز چگونه انجام می شود؟

 

 گام آهنگساز

 

یکی از سوالات هنرجویان  کلاس پیانو  در مورد چگونگی انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز است.در این مورد بررسی هایی روی آثار آهنگسازان مختلف انجام شد و نتایج عجیبی نیز بدست آمد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز اغلب سلیقه ای است و ربطی به مسائل فنی ندارد!

 

شاید باور این مسئله کمی دشوار باشد که بیشتر آهنگسازان گام قطعه خود را صرفا به دلیل زیبایی گرافیکی آن انتخاب می کنند و مسائل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.به عنوان مثال موتسارت ابتدا قطعه معروف "مارش ترک" را در می بمل ماژور نوشته بود،اما از شکل نوشتاری قطعه خوشش نیامد و آن را به لاماژور ترانسپوزه کرد.

 

 گام قطعه

 

یا اینکه "کولاو" (فریدریش کوهلاو) سونات سل ماژور خود را ابتدا در می ماژور نوشته بود ولی هنگامی که موزیسین دیگری نت نوشته های او را دید گفت:این قطعه مثل رودخانه پر از ماهی ، دیز و بمل دارد و اجرای آن از روی نت ملال آور است.کولاو  ابتدا تسلیم این نظر نشد، ولی بعدا آن قطعه را به سل ماژور انتقال داد.

 

 گام قطعات

 

یا به عنوان مثال شوپن گامهایی را برای قطعاتش انتخاب می کرد که توانایی های تکنیکی نوازنده را به چالش بکشد و نوازندگان متوسط و تازه کار از دیدن قطعات او احساس حقارت کنند.برخی دیگر از گامها نیز کاملا اتفاقی انتخاب شده اند.مثلا شوپن در حال تمرین پشت  پیانو  بود که گربه ای از روی پیانو رد شد و همین صدا دستمایه خوبی برای ایده پردازی شوپن گردید.

 

برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس پیانو در سال 1401  میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.

برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس آکاردئون در سال 1401  میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.

برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس کلارینت در سال 1401  میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: پیانو, کلاس پیانو, هزینه کلاس پیانو در سال 1401 , هزینه کلاس آکاردئون در سال 1401 , هزینه کلاس کلارینت در سال 1401

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com