• خانه
  • بلاگ
  • آموزش موسیقی و تاثیر آن بر روی مغز(بخش دوم)

آموزش موسیقی و تاثیر آن بر روی مغز(بخش دوم)

درادامه مقاله قبلی در اینجا به دیگر موارد تاثیر آموزش موسیقی بر روی مغز ویادگیری و نواختن یک نوع آلت موسیقی می پردازیم.

آموزش موسیقی

آموزش موسیقی ومزایای طولانی مدت برای نوازندگان

مهمتر از همه، مطالعات اسکن مغز نشان می دهد که میزان تغییرات مغز نوازندگان به طورمستقیم با سن شروع آموزش موسیقی و شدت آموزش آنها نیز مرتبط است. کسانی که در سنین جوانی به کلاس موسیقی می روند و دوره های آموزش موسیقی را شروع کردند، تغییرات بزرگتری را در مقایسه با افراد غیر موسیقی گرا نشان دادند.

موسیقی به بخش هایی از مغز می رسد که چیزهای دیگر نمی توانند به آنجا دسترسی داشته باشند کاترین لاودی، استاد دانشگاه وستمینسترمی گوید حتی دوره های کوتاه مدت آموزش موسیقی در اوایل دوران کودکی می تواند مزایای طولانی مدت داشته باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2013، محققان 44 فرد بزرگسال را استخدام کردند و آنها را به سه گروه بر اساس سطح آموزش رسمی موسیقی تقسیم کردند.

شرکت کنندگان در یک گروه هیچ آموزشی را در این زمینه دریافت نکرده بودند. کسانی که در گروه دوم بودند، بین یک تا سه سال تحت آموزش موسیقی قرار داده شده بودند؛ و کسانی که در گروه سوم بودند، دوره آموزش متوسطه (چهار تا 14 سال) را دریافت کرده بودند.

محققان صداهای ضبط شده پیچیده سخنرانی را برای شرکت کنندگان پخش کردند و با استفاده از الکترود سر و گردن زمان پاسخ های عصبی در بخشی از مغز آنها را اندازه گیری کردند.

با افزایش سن، دقت این زمان بندی کمتر می شود و درک این گفتار را، به ویژه در محیط هایی با سر و صدای زیاد در پس زمینه دشوار می کند. شرکت کنندگانی که مقادیر متوسط آموزش موسیقی دیده بودند سریعترین پاسخ های عصبی را نشان می دادند، که نشان می دهد حتی آموزش محدود در دوران کودکی نیز می تواند از پردازش های صوتی صدای گفتاری محافظت کند و مقاومت در برابر کاهش شنوایی با افزایش سن را افزایش دهد.

اخیرا مشخص شده است که آموزش موسیقی موجب بهبود توانایی بیمارانی که از سکته مغزی و دیگر انواع آسیب مغزی رنج می برند می شود و برخی از محققان در حال حاضر استدلال می کنند که ممکن است فرایند گفتاری و یادگیری را در کودکان مبتلا به نارساخوانی و سایر اختلالات زبان نیز بهبود بخشد.

به علاوه، به نظر میرسد مزایای آموزش موسیقی برای سال ها یا حتی دهه های پایدار ادامه دارد، تمام شواهد این است که یادگیری نواختن یک ابزار موسیقی در دوران کودکی مغز را در مقابل نقص شناختی و زوال عقل محافظت می کند.

بر خلاف محصولات تبلیغاتی آموزش مغناطیسی مغز، که فقط بهبود عملکرد در مهارت ها را شامل می شود، آموزش موسیقی چیزی است که روانشناسان به عنوان اثرات انتقال از آن یاد می کنند.

به عبارت دیگر، یادگیری یک ابزار موسیقی به نظر می رسد تاثیر بسیار گسترده ای بر مغز و عملکرد ذهنی، و توانایی های دیگر که ظاهرا غیرمستقیم هستند دارد.

لاودی می گوید: "موسیقی به بخش هایی از مغز می رسد که چیزهای دیگر نمی تواند به آنجا دسترسی داشته باشند." "این یک محرک شناختی قوی است که مغز را به نحوی رشد می دهد که هیچ چیز دیگری قادر به آن نیست و شواهد نشان می دهد که آموزش موسیقی بصورت بسیار قوی باعث تقویت حافظه کاری و زبان می شود."

به نظر می رسد یادگیری نواختن یک ابزار موسیقی، یکی از مؤثرترین شکلهای موجود برای  آموزش مغز باشد. آموزش موسیقی می تواند موجب تغییرات ساختاری و عملکردی مختلف در مغز شود، بسته به اینکه در حال آموزش چه وسیله ای هستید و با چه شدتی آموزش خود را دنبال می کنید.

این نمونه ای از این است که چگونه این تجربه درطول عمر می تواند مغز را تغییر دهد به طوری که این آموزش درتنوع، طرز تفکر و سبک زندگی صاحب خودمو ثر می باشد.

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com