• خانه
  • بلاگ
  • کدام روش مناسب تر است؟فهمیدن دروس یا حفظ کردن آنها(روشهای مطالعه دروس)

کدام روش مناسب تر است؟فهمیدن دروس یا حفظ کردن آنها(روشهای مطالعه دروس)

 

یادگیری دروس

 

فهمیدن دروس یا حفظ کردن؟

 

همیشه بین کارشناسان آموزشی این بحث وجود داشته که واقعا حفظ کردن دروس بهتر است یا فهمیدن آنها؟

 

درابتدای کار باید به این نکته اشاره کرد که دروس مختلف روشهای مطالعه متفاوتی دارد و به طور مثال نحوه مطالعه و تدریس عربی  یا  تدریس زبان  با  تدریس ریاضی ،  تدریس فیزیک  و یا  تدریس شیمی  متفاوت است.

 

اما در اکثر دروس قسمتهایی وجود دارد که تنها حفظ کردن آنها کارایی ندارد و نیاز است که بعد از حفظ فرمول و قواعد یا گرامر ، بتوانیم تمرینها را بصورت مفهومی درک کنیم تا بتوانیم هر شکل و فرمی از آن تمرین را به درستی حل کنیم.

 

ولی به طور کلی حفظ کردن مطالب باعث می شود تا با کوچکترین تغییر در متن سوالات، نتوانیم از پس حل آن برآییم ، اما اگر آن مطلب را بصورت عمیق و مفهومی خوانده باشیم و منظور نوشته را بصورت کامل درک کرده باشیم،هر تغییری که در شکل و فرم مسئله به وجود آید باز هم قادر به حل آن خواهیم بود.

 

فهم مطالب نشانه هایی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

 

1-اگر مطلب را خوب فهمیده باشیم میتوانیم سوالات آن مبحث را به درستی پاسخ دهیم.

2-می توانیم آن مبحث را به زبان خود برای دوستان و همکلاسی ها به راحتی و شفاف توضیح دهیم.

3-میتوانیم مانند معلمان از آن قسمت طرح سوال و مسئله کنیم.

4-میتوانیم مطالب آن مبحث را تجزیه و تحلیل کنیم.

5-میتوانیم در حین حل تمرین بر سرعت خود بیفزاییم.

 

در ادامه مقاله به چند روش ساده و کاربردی در مطالعه دروس اشاره میکنیم:

 

1-درس خواندن را با دید رفع مسئولیت نگاه نکنید، چون در این صورت راندمان یادگیری شما پایین می آید، بلکه به آن هدفدار نگاه کنید و از مطالعه دروس لذت ببرید،در این صورت نتایج بهتری کسب خواهید کرد.

 

2-در هنگام شروع مطالعه به آخر فصلها توجهی نداشته باشید که چقدر از مطالب باقی مانده است،چون با این کار بیشتر روحیه خود را تضعیف میکنید و تمایلتان برای ادامه مطالعه کم می شود.

 

3-همیشه برای خودتان جایزه در نظر بگیرید.مثلا بعد از اینکه تا فلان قسمت درس را خواندم کمی استراحت میکنم و یا به فعالیت مورد علاقه تان بپردازید تا از فشار یکباره بر ذهنتان جلوگیری کنید.ضمن اینکه برای درس خواندن مانند ورزش کردن ابتدا گرم کنید!!.یعنی ابتدا از مطالب و دروس ساده تر شروع کنید و کم کم سطح مطالعه و تمرینات را بالا ببرید.

 

4-به ساعت بدن خود توجه داشته باشید.بدن ما در طول روز ساعتهایی دارد که در آن راندمان مطالعه بالاتر است مانند اول صبح یا بعد از ظهر.سعی کنید از این ساعات حداکثر استفاده را بکنید.به طور مثال بعد از یک غذای سنگین و یا ساعات پایانی شب پایین ترین بازدهی را در یادگیری دارند.

 

5-سعی کنید یک برنامه منظم و منسجم داشته باشید و خود را مجبور کنید که به آن بصورت دقیق عمل کنید.در این صورت دروس خود را در زمان معین شده به اتمام می رسانید و از اینکه برنامه تان را به خوبی پیش برده اید احساس غرور و اعتماد به نفس خواهید داشت.

 

6-اتاق مطالعه خود را با نور مناسب و ساده تنظیم کنید تا از هر گونه خستگی و حواس پرتی در حین مطالعه جلوگیری شود.

 

7-حل تمرین فراوان از هر مبحث بهترین روش تسلط بر مطالب هر درس است.این کار را می توانید با کمک کتابهای مختلف درسی و کمک درسی خود انجام دهید و تمرینات را با درجه بندی از آسان به سخت حل کنید.

 

تدریس خصوصی فیزیک ، تدریس خصوصی ریاضی ، کلاس عربی  و  کلاس زبان  و سایر دروس  را جدی بگیرید و هر مطلبی را که متوجه نشدید سعی کنید به کمک  معلم  خصوصی  اشکالات پایه ای خود را برطرف کنید تا در مراحل بعدی مشکلات کمتری داشته باشید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی فیزیک , معلم خصوصی , کلاس عربی , کلاس زبان , تدریس ریاضی , تدریس فیزیک , تدریس شیمی , تدریس عربی , تدریس زبان

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com