8 کاری که هنگام مطالعه ممنوع است

روشهای مطالعه دروس

 

موفقیت در تحصیل نیازمند آشنایی و تسلط بر فنون مطالعه است.در واقع باید بتوانید از زمان موجود حداکثر استفاده را کرده و مطالب درسی را به بهترین نحو مطالعه کنید، طوری که پس از خواندن در ذهن شما ثبت شده و به زودی فراموش نشوند.این روشهای مطالعه برای دروس مختلف مانند  تدریس خصوصی ریاضی  و  تدریس خصوصی فیزیک  و یا برای دروس دیگری مانند  تدریس خصوصی عربی  و  تدریس خصوصی زبان  و.... کاربرد دارد و البته کمی با هم متفاوت است.با این روشها می توان در امتحانات پایان ترم و کنکور نتایج بهتری کسب کرد.ما در این مقاله برای شما نکاتی را بازگو می کنیم که به مطالعه بهینه شما کمک کرده و بازدهی مطالعه را بالاتر می برد.

 

کارهایی که قبل و هنگام مطالعه دروس نباید انجام داد:

 

1-مصرف بیش از حد غذا

 

یکی از کارهای اشتباه پیش از مطالعه ، مصرف غذاهای چرب و سنگین می باشد.بنابراین بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنید چون در این هنگام بدن تمرکزش بر روی خونرسانی به دستگاه گوارش و هضم غذا می باشد و در نتیجه خونرسانی به مغز کاهش می یابد.بنابراین قدرت تفکر کاهش یافته و نتیجه مطالعه چندان رضایت بخش نخواهد بود.

 

2-مطالعه کردن و راه رفتن همزمان

 

بعضی از دانش آموزان یا دانشجویان عادت دارند که در هنگام مطالعه راه می روند و این روش یکی از روشهای غلط مطالعه است.چون همزمان از مغز دو کار خواسته می شود که این خود موجب برهم زدن تمرکز ذهن می شود.از طرف دیگر در هنگام راه رفتن و یا حرکت خودرو ، فاصله چشم تا کتاب مرتبا تغییر می کند که این مسئله باعث سرگیجه،حالت تهوع و خستگی مفرط چشم خواهد شد.

 

3-زیاد خواندن و وسواس در مطالعه

 

متدهای مطالعه

 

یکی دیگر از روشهای غلط مطالعه چند بار خواندن مطالب است.روش صحیح اینست که سعی کنیم مطالب را یک یا دوبار بخوانیم اما کاملا بفهمیم و از حفظ کردن دروس خودداری کنیم.حفظ کردن مطالب باعث می شود که با یک تغییر کوچک در ظاهر سوال از پس حل آن بر نیاییم.ضمن اینکه در حال حاضر بیشتر سوالات در آزمونها حالت مفهومی پیدا کرده اند و روش حفظ کردن چندان نتیجه بخش نیست.

از طرف دیگر چند بار خواندن مطالب موجب تلف شدن زمان و ایجاد وسواس ذهنی می شود که نتیجه آن افزایش استرس دانش آموزان و دانشجویان است.چون ذهن آنها دائما درگیر این مسئله است که آیا واقعا این مطلب را یاد گرفتم؟

 

4-مطالعه بدون استراحت

 

زمان مفید برای مطالعه اثر بخش و تمرکز بر روی دروس بین 60 تا 75 دقیقه است یعنی باید سعی شود پس از این زمان ، یک استراحت 10 تا 15 دقیقه ای داشت تا مغز اطلاعات آموخته شده را طبقه بندی کند و مجددا همین روال را تکرار نمود.البته زمان تعیین شده برای دروس مختلف با توجه به سختی و آسانی و یا برای افراد مختلف متفاوت است و نمی توان الگوی ثابتی را برای آن تعیین کرد، بلکه این زمان را هر شخص به تجربه می تواند در مورد خودش پیدا کند.هدف این است که بین مطالعه حتما زمان استراحت را در نظر داشته باشید.

 

5-خواندن بدون نوشتن و یادداشت برداری

 

خواندن بدون یادداشت برداری روش نادرستی برای مطالعه است.چون فقط خواندن یا گوش دادن، بدون اینکه تلاشی برای یادگیری داشته باشید کافی نیست و برای اینکه در هنگام تدریس خصوصی  نتیجه بهتری بگیرید، از مطالب آموخته شده یادداشت برداری کنید.به این صورت می توان در این فرایند، بصورت فعالانه شرکت داشت و بر روی مطالب تمرکز بیشتری کرد و از حفظ و به یاد سپردن مطالب در حین تدریس بی نیاز شد.از طرف دیگر همین نوشتن خودش موجب تکرار و درک صحیح مطالب می شود و بعدها نیز با یک مرور کوچک می توان تمام دروس را در ذهن یادآوری کرد.

همچنین می توان در حین مطالعه زیر مطالب مهم را خط کشید تا در هنگام مرور مجدد، روی آنها تاکید بیشتری شود.این کار را می توانید با توجه به اهمیت و اولویت مطالب با رنگهای مختلف انجام دهید.به عنوان مثال می توانید چراغ راهنمایی و رانندگی را الگو قرار دهید و مطالب مهم را با رنگ سبز،موضوعات مهم اما وقت گیر را با رنگ زرد و موضوعات غیر مهم و با اولویت کمتر را با قرمز خط بکشید.

 

 
روشهای مطالعه
 
 

6-بلند خواندن دروس

 

 اصولا بلند خواندن مطالب موجب می شود تا انرژی مضاعفی از شما گرفته شود و به مرور زمان موجب خستگی ذهنی خواهد شد،در نتیجه سرعت مطالعه را پایین می آورد.به عقیده پژوهشگران حوزه آموزش،افراد در زمان بلند خواندن دروس بیشتر به صدای خودشان توجه می کنند تا به مطالب خوانده شده!! بنابراین موجب خواهد شد که نتیجه این روش مطالعه سودمند نباشد و بیشتر موجب  از دست رفتن انرژی دانشجو یا دانش آموز خواهد شد.

 

7-مطالعه در جمع و یا کنار لوازم صوتی تصویری

 

مطالعه در مکانهای شلوغ و پرسر و صدا و یا در کنار تلویزیون و ضبط صوت نیز یکی دیگر از روشهای غلط مطالعه محسوب می شود.طبق بررسی های دانشمندان اولویت تمرکز مغز هر شخص بر مطالب شنیداری است و نه بینایی.یعنی زمانی که در کنار شما موسیقی در حال پخش باشد ناخودآگاه 50% مغز انسان به سمت شنیدن این صدا توجه خواهد کرد و در نتیجه بازدهی مغز بصورت کامل نخواهد بود و تمرکز دانش آموز و دانشجو را بر هم می زند.

 

متدهای مطالعه دروس

 

8-بی انگیزگی

 

یکی دیگر از آفتهای مطالعه دروس بی انگیزگی است.یعنی مطالعه را صرفا برای رفع مسئولیت و پاسخگویی به دبیران و یا والدین انجام دهیم.بهترین روش مطالعه ،عمقی و مفهومی خواندن دروس همراه با انگیزه و اعتماد به نفس است تا در امتحانات پایان ترم و کنکور بتوانیم نتیجه بهتری را کسب کنیم.

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی عربی , تدریس خصوصی زبان

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com