6کار ممنوع به هنگام مطالعه دروس

 

 مطالعه دروس
 
مطالعه دروس مختلف جز کارهایی است که هر دانش آموز و دانشجویی باید بصورت منظم و با برنامه ریزی دقیق انجام دهد تا بتواند در یادگیری دروس مختلف موفق تر باشد.هر درسی روش مطالعه مخصوص به خودش را دارد، به عنوان مثال روش مطالعه درس ریاضی یا فیزیک با دروس حفظ کردنی متفاوت است.
 
اما به هر حال هنگام درس خواندن باید قواعدی را رعایت کنید تا حاصل مطالعه شما مفید واقع شود.ما در اینجا نکات ساده ای را برایتان بازگو می کنیم تا با رعایت آنها نتیجه گیری بهتری از زمان مطالعه تان داشته باشید.
 
 

6 کار ممنوع در زمان مطالعه:

 
 

1-مطالعه همزمان با راه رفتن

 
یکی از عادات اشتباه در مطالعه، راه رفتن همزمان با درس خواندن است.چون با این کار تمرکز شما برای مطالعه 100% نخواهد بود و بخشی از حواس شما معطوف به زمین نخوردن و یا برخورد نکردن با اشیا دیگر است که این خود موجب پایین آمدن بهره وری شما خواهد شد.از طرف دیگر در هنگام حرکت ، دائما کتاب تکان خورده و فاصله چشم شما تا کتاب تغییر می کند که در نهایت موجب سرگیجه و خستگی چشم و مغز می شود.
 
 

2-بلند خواندن مطالب

 
بلند خواندن دروس باعث می شود که انرژی بیشتری از دانش آموز یا دانشجو گرفته شده و در نتیجه پس از مدت کوتاهی احساس خستگی کند.همچنین دانشمندان معتقدند که افراد در هنگام بلند خواندن مطالب ، بیشتر تمرکزشان روی صدای خودشان است تا مطالب کتاب!! که این مسئله خود به خود باعث کاهش بازدهی مطالعه خواهد شد.
 
 

3-مطالعه در کنار لوازم صوتی و تصویری

 
یکی دیگر از باورهای غلط ، مطالعه دروس در کنار پخش موسیقی ملایم و یا پخش برنامه ای از تلویزیون است.طبق مطالعات دانشمندان، تمرکز و اولویت مغز بر قسمت شنیداری می باشد و نه بینایی.در نتیجه توجه مغز شما بیشتر به شنیدن صدا است تا دیدن و رویت مطالب.در این حالت معمولا نیمی از تمرکز مغز به شنیدن و نیم دیگر به دیدن اختصاص خواهد یافت و در نتیجه تمرکز شما بر روی مطالعه دروس 100% نخواهد بود.
 
 
مطالعه درسها
 
 

4-تکرار زیاد مطالب

 
یک بار درست و دقیق خواندن بهتر از مطالعه چندین باره مطالب است.چون چند بار خواندن علاوه بر اینکه موجب تلف شدن وقت و خستگی دانش آموزان می شود،باعث ایجاد استرس بیشتر برای فرد مطالعه کننده خواهد شد.بنابراین بهتر است که دروسی مانند  تدریس خصوصی ریاضی  یا  تدریس خصوصی فیزیک  یک یا دو بار خوانده شوند اما با دقت و تمرکز بالا.
 
 

5-مطالعه بی وقفه و بدون استراحت

 
مطالعه پیوسته و بدون استراحت نیز یکی دیگر از اشتباهات و آفتهای مطالعه است.بهتر است با یک الگوی منظم ، پس از هر 1 ساعت مطالعه 15 دقیقه آنتراکت در نظر بگیرید تا مغز شما مجددا  آمادگی دریافت مطالب جدید را پیدا کند.این زمان استراحت در واقع اتلاف وقت نیست بلکه باعث افزایش بازدهی و بهینه شدن زمان مطالعه می شود.خصوصا برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک یا دروس دیگری مانند  تدریس خصوصی عربی  یا  تدریس خصوصی زبان ، استراحت بین مطالعه باعث از بین رفتن خستگی و افزایش بهره وری و نتیجه گیری بهتر خواهد شد.
 
 

6-وسواس در مطالعه

 
برخی از دانش آموزان یا دانشجویان دائما مردد هستند که آیا این درس را خوب یادگرفته اند یا نه و یا هنگام حل تمرینات مربوط به آن درس، چندین بار به عقب بر می گردند و مراحل حل تمرین را چک می کنند.این کار بیشتر باعث اتلاف وقت و استرس دانش آموزان خواهد شد.بهتر است نگرانی را کنار گذاشته و با اعتماد به نفس بالا مطالعه کنید و مطمئن باشید که به این صورت درس را خوب فراگرفته اید.
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی ریاضی , تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی عربی , تدریس خصوصی زبان

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com