آموزش ارف

آموزش ارف

آموزش ارف

 

همیشه در ابتدای  ورود به دنیای  آموزش موسیقی کودک  این سوال برای خانواده ها مطرح می شود که اصولا کودک نیازی به آموزش ارف دارد یا خیر؟

 

برای پاسخ به این سوال یک مقایسه ساده انجام می دهیم:

 

رفتن به کلاس ارف تقریبا مانند رفتن به مهد کودک است و یک پیش نیاز برای آموزش است اما اگر کودکی به مهد نرود دلیلی بر این نیست که نتواند در درس و مدرسه موفق شود و یا بالعکس رفتن به مهد تضمین درس خوان شدن کودک نیست.

 

فکر میکنم تا حد ممکن پاسخ را دریافتید.در ادامه باید گفت که ارتباط مستقیمی بین دوره ارف و آموزش موسیقی وجود ندارد.یعنی الزاما هنرجویی که بلز و فلوت را خوب بنوازد نمیتواند پیانیست یا گیتاریست خوبی شود و بالعکس.

 

مقاله مرتبط:سن مناسب برای آموزش موسیقی کودک چند سالگی است؟

 

دوره های آموزش ارف به خودی خود برای بالابردن توانایی های ذهنی کودک در درک و دریافت مفاهیم موسیقی بسیار کارساز و مهم است و کودک با مفاهیم پایه موسیقی مانند ریتم،وزن و صدای نتها آشنا میشود،  اما اینکه ارف پیش نیازی برای فراگیری موسیقی باشد صرفا یک تبلیغ نادرست برای کسب درآمد اساتید و آموزشگاهها است و اگر فرزند شما مستقیما در کلاس مورد علاقه اش ثبت نام کند نیز به این اهداف دست پیدا خواهد کرد.

 

البته گذراندن دوره ارف نیز زمان و شرایط خاصی دارد.از جمله اینکه توصیه میشود در سن کمتر از 7 سال و حتما زیر نظر افراد متخصص ارف و آموزش دیده انجام شود.فرزند شما بعد از 7 سالگی می تواند ساز دلخواهش را انتخاب کند و مستقیما به کلاس موسیقی  برود و اساسا نیازی به گذراندن دوره ارف وجود ندارد.

 

دیگر اینکه همانطور که گفته شد، دوره های ارف باید حتما زیر نظر متخصصین ارف باشد و هر کسی توانایی  آموزش موسیقی کودکان  را ندارد.چون  تدریس خصوصی موسیقی برای کودکان کاری بسیار تخصصی و نیاز به دانستن علم موسیقی و روانشناسی کودک است تا مطالب را به درستی به کودک آموزش دهند.

 

در غیر این صورت با نداشتن علم موسیقی ممکن است مفاهیم به اشتباه در ذهن کودک نقش ببندد که پاک کردن آن کاری بسیار دشوار است و یا در صورت ندانستن روانشناسی کودک، با رفتار نامناسب فرزند شما را برای همیشه از سازو موسیقی زده کنند.

 

آموزش موسیقی  و  آموزش ارف  در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی ارف در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس ارف  میباشند.
کلاسهای  تدریس ارف  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , آموزش ارف , آموزش موسیقی کودکان , کلاس ارف , تدریس خصوصی موسیقی , تدریس ارف , تدریس خصوصی ارف , آموزش موسیقی کودک