موسیقی درمانی چیست؟

 

موسیقی درمانی

 

"موسیقی درمانی"

 
تاریخچه استفاده از موسیقی به عنوان یک روش موثر برای درمان بیماریهای مختلف به دوران دانشمندانی همچون  ارسطو و افلاطون باز می‌گردد. از آن زمان به بعد تکنیک هایی با استفاده از ملودی ها و آهنگها برای درمان بیماریهای مختلف  استفاده شده است.
 
 
اما در قرن بیستم جرقه اصلی  استفاده از موسیقی برای درمان مصدومین جنگ جهانی اول به ذهن دانشمندان و کارشناسان موسیقی رسید و با گامهایی که برداشته شد، به تدریج این شاخه درمانی تکامل یافت.
 
 
در نتیجه  کلاس موسیقی  و انجمنهای متعددی  در بیمارستانها  و مراکز آموزشی و تحقیقاتی راه اندازی و تشکیل گردید. بطوری که در سال ۱۹۴۴ اولین برنامه  آموزش موسیقی  درمانی در جهان در دانشگاه میشیگان آغاز به کار کرد.
 
 
 

در موسیقی درمانی دو روش اصلی و اساسی وجود دارد:

 
 
1-روش فعال
 
2-روش غیر فعال
 
 
در اینجا به توضیح مختصری در مورد این دو روش می پردازیم:
 
 
روش غیر فعال بیشتر به صورت شنیداری عمل می کند.در واقع این روش شامل شنیدن و گوش دادن به موسیقی است که بیماران  با گوش دادن و شنیدن موسیقی که در حال نواخته شدن توسط فرد دیگری است، مورد درمان قرار می‌گیرند. در این روش بیشترین تأثیر عملکرد در جهت برانگیختگی و تأثیر واکنشهای عاطفی و ذهنی است.
 
 
در حالی که در روش موسیقی درمانی فعال از بیمار خواسته می شود تا در برنامه درمانی مشارکت داشته باشد.یعنی در واقع در روش درمانی فعال  نواختن، خواندن و انجام حرکاات موزون توسط خود بیمار اساس کار است، که به این صورت می توان واکنشهای مختلف عاطفی، ذهنی، جسمی و حرکتی او را تحریک و برانگیخته کرد.
 
برنامه‌ها و روشهای موسیقی درمانی متنوع است و متناسب با نیاز بیماران  تنظیم و تدارک دیده می‌شود.هر دو روش آزمایش شده و تاثیرات مثبت آن بر روی بیماران مختلف روحی روانی  و جسمی حرکتی اثبات شده است.
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com