• خانه
  • بلاگ
  • آیا در مورد سندروم "میلی وانیلی" در موسیقی پاپ چیزی شنیده اید؟

آیا در مورد سندروم "میلی وانیلی" در موسیقی پاپ چیزی شنیده اید؟

 
میلی وانیلی
 
 

آیا در مورد سندروم "میلی وانیلی" چیزی شنیده اید؟

 

هنرمندانی که در عرصه  موسیقی  پاپ فعال هستند، با واژه «میلی وانیلی» به خوبی آشنا بوده و آن را برای تمسخر و تحقیر هنرمندانی که در کار خود تقلب و آثار دیگران را به نام خودشان نشر میدهند استفاده میکنند. اما میلی وانیلی چیست ؟

 

میلی وانیلی نام یک گروه دو نفره موسیقی پاپ آلمانی فرانسوی بود که در سال ۱۹۸۸ با تک ترانه «تو میدانی این حقیقت دارد» و «شماره من را فراموش نکن» به شهرت جهانی دست یافت. این گروه دو نفره از «فاب موروان» و «راب پیلاتوس» تشکیل شده بود که جوانانی بسیار خوش قیافه بودند. همچنین «فرانک فاریان» ترانه سرا، آهنگساز و تهیه کننده این گروه بود.

گروه میلی وانیلی در مدت کوتاهی به شهرت جهانی رسید. میلیون‌ها نسخه از این ترانه ها به فروش رفت و آن‌ها در سال ۱۹۹۰ جایزه گرمی بهترین هنرمند را از آن خود کردند و به موفقیت های زیادی رسیدند.

 

میلی وانیلی

 

اما واقعیت چیز دیگری بود...

واقعیت امر این بود که این دو نفر خواننده های واقعی این آثار نبودند و خود را به جای خوانندگان واقعی قالب کرده بودند و در تمام کنسرت ها به جای اجرای زنده فقط لب می زدند و هیچ کسی به جز خود آنها و خوانندگان اصلی از این راز خبر دار نبود.

اینها تا مدتی کار خود را با موفقیت ادامه دادند. اما اوضاع به همین خوبی ادامه نیافت. در سال ۱۹۹۰ فاریان تحت فشار خواننده های واقعی این گروه ناچار شد اعتراف کند که موروان و پیلاتوس خواننده های اصلی این ترانه ها نیستند و در کنسرت ها لب میزنند.

 

میلی وانیلی

 

به دنبال این رسوایی اعضاء میلی وانیلی درگیر پرونده های حقوقی شدند و جایزه گرمی نیز از آنها پس گرفته شد و موج انتقادها و تنفر عمومی علیه آنها گسترش یافت. پلاتوس در سال ۱۹۹۸ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در ۳۲ سالگی درگذشت و موروان نیز مدتی به کار خود به عنوان مجری رادیو موسیقی پاپ ادامه داد اما هیچگاه موفق نشد خود را از عواقب و تبعات این رسوایی نجات دهد.

 

گروه میلی وانیلی، متقلب ترین و شیاد ترین گروه موسیقی پاپ در در کل تاریخ موسیقی غرب هستند. آن ها بزرگترین کلاهبرداری ممکن را انجام دادند. ۳۰ میلیون تک ترانه و ۱۱ میلیون نسخه از آلبوم خود را فروختند و به شهرت جهانی رسیدند. اما بعداً به بزرگترین منشاء خنده و تمسخر موسیقی پاپ تبدیل شدند. گرچه بسیاری خود این دو نفر را منشا آبروریزی و افتضاح در موسیقی پاپ می دانند اما برخی از مفسرین موسیقی فرانک فاریان را مقصر اصلی این ماجرا میدانند که قبلا این بلا را به سر گروه « بنی امBony m.» نیز آورده بود.

 

میلی وانیلی

 

امروزه هنرمندان موسیقی پاپ به کسانی که در حوزه موسیقی دست به تقلب می زنند «میلی وانیلی» می گویند و این اصطلاح هنوز هم کاربرد دارد.

میلی وانیلی ها کسانی هستند که در استودیو کار خود را ضبط می کنند و روی صحنه به جای اجرای زنده لیپ سینک دارند و یا اساساً صدای کس دیگری را روی آثار خود استفاده می کنند و یا از هنرمندانی در آثار خود استفاده می کنند که هیچگاه نامی از آنها نمی برند و دسترنج هنرمندان دیگر را به نام خود ثبت می‌کنند.

 

 به نظر شما در کشور خودمان چند درصد از هنرمندان موسیقی "میلی وانیلی" هستند؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: موسیقی پاپ

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com