• خانه
  • بلاگ
  • 10سوال متداول در مورد آموزش ویولن و پاسخ آنها

10سوال متداول در مورد آموزش ویولن و پاسخ آنها

آموزش ویلن

 

 

یادگیری ویولن یکی از لذت بخش ترین کلاسهای آموزش موسیقی می باشد.نقش این ساز چه بصورت تکنوازی و چه در ارکسترها بسیار پررنگ بوده و صدای آن بسیار پر طنین و شنیدنی است.بدون شک ویولن از زمان ابداع تا کنون جز یکی از تاثیر گذارترین سازها در عرصه  آموزش موسیقی  بوده است.

 

ویولن در رده سازهای زهی آرشه ای قرار می گیرد و مبدا آن از کشور ایتالیا می باشد.از مشهورترین نوازندگان این ساز می توان به آنتونیو ویوالدی و نیکولو پاگانینی اشاره کرد.

 

تدریس ویولن   بصورت خصوصی و یا در آموزشگاه انجام می شود.انتخاب هر یک از این دو حالت بستگی به شرایط هنرجویان داشته و تاثیری در یادگیری ندارد.

 

در زمینه خرید و یا آموزش این ساز ممکن است سوالاتی برای هنرجویان پیش بیاید که ما در اینجا به پاسخ برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز ویولن راحت است؟

 

پاسخ این سوال خیر است.ویولن در رده سازهای ساده قرار نمی گیرد و یادگیری آن نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد.البته هیچ موزیسینی به صورت مادرزادی آموزشی ندیده و همگی با تلاش و تمرینات منظم توانسته اند در نوازندگی ویولن مهارت پیدا کنند.ولی بهتر است از ابتدا آموزش این ساز را زیر نظر  استاد ویولن  آغاز کنید و تمرین روزانه را فراموش نکنید.

 

2-قدم اول برای شروع آموزش ویولن چیست؟

 

ابتدا باید ساز مورد نظر خود را به کمک یک کارشناس ویولن تهیه کنید.سپس از طریق کلاسهای  تدریس خصوصی ویولن  یا آموزشگاه موسیقی اقدام به ثبت نام کنید.پس از آن استاد مربوطه کتاب و لوازم مورد نیاز برای آموزش را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش ویولن چه روشی و از کدام کتابها استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش، اساتید مطالب عمومی و مقدماتی و تسلط بر روی آرشه و ساز را به هنرجویان آموزش می دهند و پس از این دوره هنرجویان می توانند بین دو سبک ایرانی یا کلاسیک یکی را انتخاب کنند.برای  آموزش ویولن  ایرانی از کتابهای اساتید پرویز یاحقی و روح اله خالقی وبرای آموزش ویولن کلاسیک نیز معمولا از کتابهای ل ویولن 1 تا 4 استفاده می شود.البته در کنار این کتب ، جزوه استاد و کتابهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است از آنها نیز به تناوب استفاده شود.

 

4-چه سنی برای یادگیری ویولن مناسب است؟

 

پس از آنکه هنرجو درسن 5 تا 6 سالگی یک دوره کلاس ارف را گذراند می تواند برای شروع  کلاس ویولن  اقدام کند.خوشبختانه ویولن در سایزهای مختلف موجود است و هنرجو از سن حتی حدود 5 سالگی با هر جثه ای می تواند شروع به یادگیری ویولن کند.

 

 

آموزش ویولن

 

 

5-آیا یادگیری ویولن تداخلی در برنامه درسی دانش آموزان ایجاد می کند؟

 

پاسخ این سوال خیر است.در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا موسیقی و درس تواما تدریس می شود و ما نیز می توانیم از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.هنرجو با یک برنامه ریزی خوب و دقیق می تواند در کنار کلاسهای درسی خود به آموزش ویولن نیز بپردازد، بدون آنکه کوچکترین تاثیر منفی روی درس او بگذارد.حتی تاثیرات مثبت  کلاس موسیقی  بر روی پیشرفت دروس نیز ثابت شده و باعث می شود تا شاگرد از لحاظ درسی نیز نمرات بهتری را کسب کند.

 

6-آیا امکان تدریس ویولن بصورت آنلاین نیز وجود دارد؟

 

بله این امکان وجود دارد.البته اساتید و کارشناسان موسیقی توصیه می کنند که برای یادگیری ویولن حتما از استاد استفاده شود.چون موسیقی علاوه بر تئوری، کارهای عملی نیز دارد و هنرجو باید تکنیکهای نوازندگی و دست گرفتن ساز را بصورت حضوری از استاد بیاموزد تا در آینده با روش درست و دقیق به آموزش موسیقی بپردازد.

 

7-پیش نیازهای آموزش ویولن چیست؟

 

1-علاقه به ویولن2-خرید ساز ویولن3-داشتن دفتر نت و کتاب4-هماهنگی با  معلم ویولن 5-تمرینات مداوم و منظم

 

8-ساز ویولن را از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس به کمک استاد و یا یک کارشناس زبده موسیقی اقدام به تهیه ساز کنید.چون ممکن است در اثر بی تجربگی و آشنا نبودن به قسمتهای مختلف و کیفیت و صدای ساز نتوانید به تنهایی ساز خوبی را تهیه کنید.مهمترین مراکز فروش ویولن در خیابان جمهوری واقع شده اند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد.همچنین از طریق فروشگاههای اینترنتی مانند دیجی کالا نیز میتوانید اقدام به خرید ساز کنید که البته باز هم تاکید می شود که خرید ساز، زیر نظر یک استاد مجرب انجام شود.

 

 

9-مدت زمان یادگیری ویولن چقدر است؟

 

ویولن جزءسازهایی است که یادگیری آن نیاز به تمرین و پشتکار زیادی دارد.به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای یادگیری آن مشخص کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 2 تا 3 سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی  ویولن  خود مسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای ویولن هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های ویولن معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، تایم یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد ،البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد تعیین می شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: ویولن, تدریس خصوصی ویولن , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد ویولن , کلاس ویولن , آموزش ویولن , تدریس ویولن , معلم ویولن

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com