پیانو سازی است که به دلیل دو دستی بودن و تفاوت کلید دست چپ و راست حتما باید بسیار دقیق و اصولی تمرین شود تا به نتیجه مطلوب برسید.
یک مثال ساده برای شما میزنیم.وقتی یک پیانیست از روی نت در حال نواختن است،مانند این است که شخصی بتواند همزمان دو خط از کتابی را با هم بخواند که خط بالایی به زبان انگلیسی و خط پایینی به زبان فرانسه است.
البته کار اینقدرها هم سخت نیست.روشهای بسیار خوبی وجود دارد تا بتوان این کار را درست و اصولی انجام داد.
اصول و روشهای تمرین پیانو از نظر دکترمارتابت،استاد دانشگاه کالیفرنیا:
در ابتدا دو اصل اساسی را یادآور می شویم.
اول اینکه هنرجوی آموزش پیانو تا زمانی که خطوط حامل سل و فا را حفظ نکرده است نباید قطعه ای را بنوازد.
دوم اینکه قبل از نواختن قطعات نتها را بصورت جداگانه با ریتم مربوطه اش بخواند.
پس از آن هنرجوی کلاس پیانو میتواند اول دست راست و چپ را جداگانه تمرین کند و سپس به هماهنگی بین دو دست بپردازد.
البته روش ذکر شده به هیچ وجه مورد تایید اساتید بزرگی همچون هوفمان یا روبینشتاین نبوده است.
مثلا روبینشتاین هنرجوی خود را مجبور میکرد هر دو دست را همزمان اما با سرعت بسیار کم بنوازد و سپس به تدریج سرعت اجرا را بالا می برد.
یا هوفمان از اینکه می دید هنرجویی در کلاس موسیقی از همان ابتدا با سرعت بالا تمرین می کرد به شدت برآشفته میشد و گاهی تعادل روحی خود را از دست میداد.چیزی که هوفمان در آموزش موسیقی و تدریس پیانو انتظار داشت اجرای حداقل صد بار از خطی که هنرجو در آن مشکل داشت بود البته با سرعت کمتر از نصف و همراه با مترونوم.هیچ استراحتی هم وجود نداشت.سپس با رفع مشکل کم کم سرعت کار را در تدریس پیانو بالاتر می برد تا هنرجو بتواند به سرعت اصلی و مد نظر او برسد.
روبینشتاین عجله در تمرین موسیقی را بدترین عادت هنرجویان زمان خود می دانست و اعتقاد داشت که هنرجو تا زمانی که حوصله تمرین با سرعت پایین را ندارد نباید پشت پیانو بنشیند.
اهمیت استفاده از مترونوم آنقدر بالا بود که هر قطعه حداقل 50 بار با ضربان مترونوم تمرین میشد.ضربان مترونوم باعث میشد که هنرجو بتواند سرعت نواختن خود را روی یک ریتم ثابت نگه دارد و در زمانهایی که حتی از مترونوم استفاده نمی کند بتواند با سرعتی ثابت به اجرای قطعات پیانو بپردازد.
همچنین دکتر" برنت هاگ" ،استاد دانشگاه میسوری در مورد آموزش پیانو میگوید:
در کلاسهای تدریس خصوصی پیانو تمرین بعد از کلاس را فراموش نکنید.تمرین کردن فقط اختصاص ساعاتی خاص به پشت پیانو نشستن نیست.بلکه باید کاملا هدفدار و با لذت تمرین کرد.وقت و ساعت خیلی اهمیت ندارد.مهم بازدهی و مفید بودن ساعتها است.اگر هدفدار و با لذت تمرین نکنید ، فقط خودتان را خسته خواهید کرد.
او اعتقاد داشت که هنرجو نباید منتظر کلاس تدریس خصوصی موسیقی بنشیند تا معلم پیانو یا استاد پیانو به او بگوید که مشکلات اجرایی او چیست.بلکه هنرجوی پیانو باید یک ویدئو از اجرای خود را ضبط کرده و بارها و بارها به صدای پیانو و نحوه اجرای خود دقت کند تا بتواند متوجه اشکالات ریز و درشت خود بشود.
مقالات مرتبط:
- ارتباط آموزش موسیقی بارشد مغز کودکان
- فواید آموزش موسیقی برای کودکان
- تفاوت معلم و درمانگر آموزشی
- مزایای آموزش موسیقی
- تاثیرات تدریس خصوصی دریادگیری