چرا آنالیز یک قطعه موسیقی مهم است؟

 

 قطعه موسیقی

 

به طور کلی بررسی و تجزیه تحلیل قطعات موسیقی برای هنرجو در کنار  آموزش موسیقی  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.بنابراین یکی از وظایف مهم یک معلم موسیقی با تجربه،بررسی و آنالیز قطعه برای هنرجویان خود می باشد.

هنرجوی موسیقی صرف نظر از اینکه چه سازی را می نوازد و یا حتی خوانندگان گروه کر باید با ساختار موسیقی خود آشنا باشند.

آرتور روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی-آمریکایی و از نوابغ نوازندگی و آموزش پیانو ،آنالیز یک قطعه را از اجرای آن مهم تر میداند و معتقد است که گوش کسی که قطعه را به لحاظ ساختاری می شناسد،نسبت به موسیقی حساس تر است بنابراین لذت بیشتری هم از نواختن آن قطعه می برد.

 

 قطعات موسیقی

 

اما لازم است بدانیم که در آنالیز یک قطعه معمولا  استاد موسیقی  باید چه مواردی را به هنرجو تدریس کند؟

این موارد شامل مایه شناسی(گام و تنالیته قطعه)،مدولاسیون ها،ریتم قطعه،جمله بندی و فرم قطعه،بررسی دقیق قطعه به لحاظ هارمونی و روند آکوردهای به کار رفته و ارتباط آنها با گام اصلی است.

در واقع لازم است هنرجو دقیقا بداند که قطعه مورد نظر از چند جمله کامل یا پریود تشکیل شده و هر جمله از چند عبارت ساخته شده است.آهنگساز آن قطعه از چند تم برای ساخت آهنگ خود استفاده کرده و این تمها چگونه بسط و گسترش یافته اند.آکوردهای به کار رفته چه درجاتی هستند و پوزیسیون آنها چگونه است:پایگی هستند یا معکوس؟ و یا اینه پاساژها کجا هستند و چه موقع قطعه به تم اول باز می گردد.

 

 قطعه موسیقی

 

موارد ذکر شده، در آنالیز یک قطعه بسیار حائز اهمیت هستند و به طور کلی دلایلی هستند که هنرجویان باید با آنالیز هر قطعه بطور کامل آشنا شوند تا هم بتوانند قطعه را به درستی اجرا کنند و هم خودشان از اجرای آن لذت ببرند.چون قرار نیست  معلم موسیقی  از هنرجو صرفا یک ربات موزیکال بسازد،بلکه باید بتواند ذهن او را به پرواز درآورد و بتواند در شخصیت اصیل نوازندگی هنرجو تاثیرگذار باشد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , آموزش پیانو, استاد موسیقی , معلم موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com