در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که موسیقی سنتی واژه ای نادرست است و بهتر است از واژه "موسیقی ملی ایران" استفاده کنیم.چون سنت به خودی خود، همیشه با محدودیت همراه است.به عنوان مثال اگر بخواهیم سنتور را به سبک سنتی بنوازیم باید مضرابها را بدون نمد استفاده کنیم در حالیکه اکنون برای بم تر و زیباتر شدن صدای سنتور از این نمدها بر سر مضراب استفاده می شود و یا مثالهای فراوان دیگری می توان در مورد سایر سازها زد که نشان دهنده نامناسب بودن این نام برای موسیقی ایرانی می باشد.
ارتباط بین موسیقی ملی و موسیقی کلاسیک:
در حال حاضر در کشور ما برای آموزش موسیقی سازهایی استفاده می شود که بعضی از آنها حتی در صد سال گذشته وجود خارجی نداشته اند یا مثلا استفاده از مواد پلاستیکی و فلزی در سازهای جدید به منظور افزایش قدرت و تغییر صدا امری مرسوم است ولی در گذشته در برابر این تغییرات مقاومت می شد.
امروزه نوازندگان ایرانی در کلاس موسیقی از تکنیک های جدید نوازندگی استفاده می کنند و به راحتی آن را با موسیقی کلاسیک ترکیب می کنند.حتی استفاده از ردیف و شیوه کوک سازها تغییرات بسیاری را در خود دیده است.به عنوان مثال یک نوازنده سه تار با اجرای آکوردهایی جالب می تواند تاثیرات صوتی متفاوتی را به وجود آورد و یا می توان با دست چپ و راست سنتورهمانند پیانو نتهای متفاوتی را نواخت.
ارتباط بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک بیش از هفتاد سال است که آغاز شده و اساتید متخصص در هر ساز زحمات فراوانی را برای ترکیب صدای سازها با هم کشیده اند.بزرگانی مانند روح اله خالقی،علینقی وزیری و مرتضی حنانه در گذشته و اساتیدی همچون کیهان کلهر و کیوان ساکت در حال حاضر تلاشهای بسیاری برای تلفیق سازهای ایرانی و کلاسیک و معرفی سازهای ایرانی به جهان کرده اند.
بنابراین در گذشته این مسئله به نوعی تابو و خط قرمز محسوب می شد ولیکن اکنون آهنگسازان با توجه به علاقه شان برای آزمودن مطالب جدید، با آزادی کامل قطعات مختلف را می نویسند و اجرا می کنند.
به طور مثال برای تدریس موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایرانی از سازهای غیر ایرانی استفاده می کنند و یا بالعکس برای سازهای ایرانی با استفاده از قواعد موسیقی غربی مانند هارمونی و کنتراپون قطعه می نویسند.سازهای ایرانی در ارکسترهای غربی و سازهای غربی در بافت ارکستر ایرانی به صدا در می آیند و در واقع مرزها برداشته شده و موسیقی ملل به هم نزدیک شده اند.
در نتیجه موسیقی ایرانی و کلاسیک با هم فصل مشترکهای بسیاری پیدا کرده اند و در آینده شاید تفکیک کردن آنها از یکدیگر کار بسیار سخت و دشواری باشد و به قول آرتور روبینشتاین:برای من مهم نیست موسیقی ای که می شنوم مربوط به کدام قوم و سرزمین است بلکه مهم این است که چه احساسی به من می دهد و چقدر در من تاثیر می گذارد.
مقالات مرتبط:
- مختصری درموردسازدهنی وانواع آن
- آشنایی باسازگیتار وانواع آن
- فواید آموزش موسیقی برای کودکان
- ده سوال متدوال درموردآموزش دف وپاسخ آنها
- تفاوتهای کیبورد وپیانو به زبان ساده
- آشنایی با ساز کمانچه