آموزش دوتار

آموزش دوتار

 

 ساز دوتار

 

آشنایی با ساز دوتار:

 

دو تار سازی است بسیار دلنشین و خوش صدا و در دسته سازهای زهی زخمه ای قرار می گیرد.کاربرد آن بیشتر در موسیقی نواحی می باشد و این ساز را از خانواده  تنبور  می دانند.دو تار همانطور که از اسمش مشخص است دارای دو سیم است و برای نواختن آن به جای مضراب از ناخن استفاده می کنند.از لحاظ ساختار، دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای نسبتا دراز است.دسته ساز حدود60سانت ومجموع کل ساز حدود1متراست.دوتار حدودا دارای 17تا20دستان بر روی دسته می باشد.البته در برخی از دوتارهای محلی در جنوب ایران دسته ساز، فاقد دستان است.

دو تار بیشتر در نواحی شمال،جنوب و شرق استان خراسان(دوتار خراسان) به خصوص بین مردم ترکمن،گنبد،گرگان،قوچان و.... و همچنین درشمال(دوتار مازندران) و جنوب ایران رواج دارد و البته تفاوتهایی در نحوه کوک کردن آن در مناطق مختلف وجود دارد.

 

برای دیدن دوتارنوازی زنده یاد حاج قربان سلیمانی(قطعه گزل) کلیک کنید

 

 

دوتار

 

برای ساخت  دو تار از دو نوع چوب مختلف استفاده می شود.برای قسمت گلابی شکل آن از چوب درخت شاه توت و در قسمت گردن آن از چوب زردآلو یا درخت گردو استفاده می شود.همچنین برای ساخت زه های آن در قدیم از روده حیوانات و در حال حاضر از نایلون یا سیم های فولادی استفاده می کنند که به لحاظ مقاومت بالا و همچنین قیمت پایینتر، مناسبتر است.

از اساتید و نوازندگان بنام دو تار می توان به حاج قربان سلیمانی و محمد حسین یگانه(شمال خراسان)،محمد سلیمانی و نورمحمد درپور(شرق خراسان)،استاد مجید تکه و قلیچ انوری(ترکمن) و محمد رضا اسحاقی(مازندران) و ....نام برد.

 
آموزش موسیقی  و  آموزش دوتار  در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی دوتار  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس دوتار  میباشند.
کلاسهای  تدریس دوتار  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 
 
 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , تنبور , دوتار , آموزش دوتار , تدریس خصوصی دوتار , کلاس دوتار , تدریس دوتار , دوتار خراسان , دوتار مازندران