آموزش تنبور

آموزش تنبور

 تنبور

 

تنبور در رده  سازهای زهی زخمه ای قرار می گیرد و دارای قدمتی در حدود6000 سال می باشد.ساخت آن از قرنها پیش از ظهور اسلام رواج داشته است.یادگیری تنبور یکی از لذت بخش ترین کلاسهای  آموزش موسیقی  می باشد و صدای این ساز بسیار شنیدنی و زیباست.تنبور دارای دو جنبه مقامی و عرفانی است.

 

تدریس تنبور  بصورت خصوصی و یا در آموزشگاه انجام می شود.انتخاب هر یک از این دو حالت بستگی به شرایط هنرجویان داشته و تاثیری در یادگیری ندارد.

 

در زمینه خرید و یا آموزش تنبور ممکن است سوالاتی برای هنرجویان پیش بیاید که ما به پاسخ بعضی ازمهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز تنبور راحت است؟

 

اصولا یادگیری موسیقی نیاز به تمرین مداوم و پشتکار دارد و این نکته تقریبا برای تمام سازها یکسان است.تنبور نیز مانند هر ساز دیگری باید با روش درست آموزش دیده شود و زیر نظر  استاد تنبور  فرا گرفته شود تا بتوان با تکنیکهای درست و دقیق، در نوازندگی آن پیشرفت کرد.

 

2-قدم اول برای شروع آموزش تنبور چیست؟

 

ابتدا باید ساز مورد نظر خود را به کمک یک کارشناس زبده تنبور تهیه کنید.سپس از طریق کلاسهای  تدریس خصوصی تنبور  ویا آموزشگاه موسیقی اقدام به ثبت نام کنید.پس از آن استاد مربوطه کتاب و لوازم مورد نیاز برای آموزش تنبور را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش تنبور چه روشی و از کدام کتابها استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش، استاد مطالب عمومی و مقدماتی شامل دست گرفتن ساز و نحوه نواختن تنبور را به هنرجویان آموزش می دهد و هنرجو سطح مقدماتی را می گذراند. پس از آن و برای دوره های پیشرفته تر، هنرجویان می توانند به تدریج با سبکهای مقامی و عرفانی در تنبور آشنا شوند.در کنار کتابهایی که برای تدریس تنبور معرفی می شوند ممکن است از جزوه استاد و کتابهای دیگری نیز به تناوب استفاده شود.

 

تنبور

 

4-چه سنی برای یادگیری تنبور مناسب است؟

 

یادگیری تنبور را می توان از حدود 6 یا 7 سالگی آغاز کرد.اگر هنرجو قبل از آن یک دوره  کلاس ارف  را بگذراند می تواند با نتها آشنا شده و از طرف دیگر ذهن او برای یادگیری موسیقی آماده تر خواهد شد.پس از این دوره هنرجو می تواند برای شروع  کلاس تنبور  اقدام کند.

 

5-آیا یادگیری تنبور تداخلی در برنامه درسی دانش آموزان ایجاد می کند؟

 

پاسخ این سوال خیر است.در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا موسیقی و درس تواما تدریس می شوند و ما نیز می توانیم از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.هنرجو با یک برنامه ریزی خوب و دقیق می تواند در کنار کلاسهای درسی خود به یادگیری تنبور نیز بپردازد، بدون آنکه کوچکترین خللی در برنامه درسی او ایجاد شود.حتی تاثیرات مثبت کلاس موسیقی  بر روی پیشرفت دروس دانش آموزان نیز ثابت شده و باعث می شود تا شاگرد از لحاظ درسی نیز نمرات بهتری را کسب کند.

 

مقاله مرتبط:آشنایی با ساز تنبور و شیوه های تدریس آن

 

6-آیا تدریس تنبور فقط برای افراد خاصی انجام می شود؟

 

خیر.صحبتهایی مبنی بر اینکه تنبور سازی عرفانی است و فقط به افراد خاصی آموزش داده می شود و همه نباید از رموز این ساز آگاه شوند!! وجود دارد.ولی در جواب باید گفت که اساسا عرفان هیچ ارتباطی به ساز موسیقی ندارد و هیچ سازی عرفانی نیست.تنبور هم مانند سازهای دیگر نیاز به آموزش دارد و امروزه هزاران نفر برای فراگیری و  آموزش تنبور  اقدام می کنند.قداست ساز تنبور و یا نوازندگی این ساز با وضو و صحبتهای دیگر نیز صرفا اعتقادات شخصی بوده و تاثیری در آموزش آن ندارد.

 

تنبور

 

7-پیش نیازهای آموزش تنبور چیست؟

 

1-علاقه به تنبور2-خرید ساز تنبور3- دفتر نت و کتاب4-هماهنگی با  معلم تنبور  5-تمرین مداوم و منظم

 

8-ساز تنبور را از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس به کمک استاد و یا یک کارشناس موسیقی اقدام به تهیه ساز کنید.چون ممکن است در اثر بی تجربگی و آشنا نبودن به قسمتهای مختلف و کیفیت و صدای ساز تنبور نتوانید به تنهایی ساز خوبی را تهیه کنید.

 

9-مدت زمان یادگیری تنبور چقدر است؟

 

تنبور جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار زیاد دارد.به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای یادگیری آن مشخص کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 2 تا 3 سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی تنبور  خود مسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای تنبور هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های تنبور معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد ،البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد مربوطه تعیین می شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , تنبور , کلاس ارف , استاد تنبور , کلاس تنبور , آموزش تنبور , تدریس تنبور , تدریس خصوصی تنبور , معلم تنبور