آموزش سنتور

آموزش سنتور

سنتور

 

در زمینه خرید و یا آموزش سنتور ممکن است سوالاتی برای هنرجویان عزیز پیش بیاید که ما به پاسخ برخی ازمهمترین آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری ساز سنتور ساده است؟

 

به طور کلی  آموزش سنتور  نیاز به علاقه و پشتکار دارد و این مسئله برای تمام سازها یکسان است.سنتور نیز مانند هر ساز دیگری باید از ابتدا زیر نظر استاد سنتور  تعلیم دیده شود تا بتوان با تکنیک و استایل درست آموزش را آغاز کرد.

 

2-گام اول برای شروع آموزش سنتور چیست؟

 

در قدم اول تهیه ساز سنتور نکته مهمی است که باید زیر نظر یک کارشناس موسیقی تهیه شود.پس از تهیه یک ساز خوب و خوش صدا می توان از طریق آموزشگاه موسیقی و یا تدریس خصوصی سنتور آموزش را آغاز کرد.در کنار آن استاد مربوطه کتاب و لوازم جانبی مورد نیاز را به شما معرفی خواهد کرد.

 

3-برای آموزش سنتور از چه روشی استفاده می شود؟

 

در ابتدای آموزش استاد مطالب کلی و ساختار ساز را برای شما توضیح می دهد.سپس نت خوانی و جای نتهای مختلف را روی سنتور برای شما مشخص می کند.پس از آن یک سری قطعات تمرینی برای قوی شده مضراب زنی و همچنین قطعات ساده ایرانی را به شما آموزش داده و به تدریج در تدریس سنتور پیش می رود تا بعد از اتمام کتب مقدماتی به سراغ کتابهای پیشرفته و ردیف های سنتور برود.

 

آموزش سنتور

 

4-چه سنی برای یادگیری سنتور مناسب است؟

 

یادگیری سنتور را می توان از سن کم و درحدود 5 یا 6 سالگی آغاز کرد.یعنی پس از گذراندن دوره ارف که البته دلخواه است می توان آموزش سنتور را آغاز کرد،اما این به آن معنا نیست که در سنین بالاتر نمی توان به کلاس سنتور رفت.

 

5-برای آموزش سنتور از چه کتابهایی استفاده می شود؟

 

کتابهای مفیدی برای آموزش سنتور وجود دارند که از آن جمله می توان به کتاب دستور سنتور پایور،کتاب پشنگ کامکار،کتاب سنتور مشکاتیان،ردیف صبا و میرازاعبداله اشاره کرد.در کنار این کتابها اساتید معمولا کتابهایی را نیز معرفی کنند که از داخل آن قطعات سنتی نیز آموزش داده می شود.

 

مقاله مرتبط:چند نکته مفید برای خرید یک سنتور خوب

 

6-روزانه چند ساعت زمان برای تمرین سنتور نیازاست؟

 

تمرین سنتور باید هر روز و بصورت مداوم و تا حد مقدور در ساعات مشخصی از روز انجام شود.این نظم و انضباط در تمرین،باعث پیشرفت هنرجو خواهد شد.روزانه حدود 1 ساعت زمان برای تمرین مناسب است که البته با توجه به سن و شرایط هنرجویان متفاوت است.مفید بودن زمان تمرین و همچنین تمرکز کامل داشتن حین تمرینات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سنتور

 

7-شرایط و لوازم مورد نیازبرای آموزش سنتور چیست؟

 

 اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود علاقه داشتن به سنتور است.یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به سنتور علاقه ندارد،باید بدون رودربایستی عذر او را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.پس از علاقه و تمرین، مراحل بعدی خرید ساز،تهیه دفتر نت و کتاب،تهیه لوازم جانبی مانند مضراب و میز سنتور و در مرحله آخر هماهنگی با معلم سنتور است.

 

8-ساز سنتور را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد اقدام به تهیه سنتور کنید.مهمترین مراکز فروش ساز سنتور در میدان بهارستان می باشند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد.سنتورهای با کیفیت و مهر دار معمولا قیمتهای بالاتری دارند و سنتورهای اصطلاحا مشقی، کیفیت و قیمت پایینتری دارند که البته باز هم تاکید می شود که خرید سنتور را زیر نظر یک استاد خوب سنتور انجام دهید.

 

9-مدت زمان یادگیری سنتور چقدر است؟

 

سنتور جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد.به همین دلیل نمی توان زمان مشخصی را برای فراگیری آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.ولی به طور متوسط 3 تا 4 سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی سازخودمسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

 

10-کلاسهای سنتور هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

 

کلاس های سنتور معمولا بصورت هفته ای 1 تا 2 جلسه و زمان هر جلسه نیز 30 دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود ، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد ،البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد تعیین می شود.

آموزش موسیقی  و  آموزش سنتور  در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی سنتور  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس سنتور  میباشند.
کلاسهای  تدریس سنتور  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی سنتور , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , کلاس سنتور , تدریس سنتور , آموزش سنتور