• خانه
  • بلاگ
  • مختصری درباره " گووچین" ساز باستانی و محبوب کشورچین

مختصری درباره " گووچین" ساز باستانی و محبوب کشورچین

 

 گوچین

 

گووچین ساز سیمی  باستانی و محبوب کشور چین است و قدمت آن به بیش از5000 سال برمیگردد.در چین به گوچین "پدر سازها" و "ساز فرزانگان" لقب داده اند.این ساز را در سلسله امپراطوری "جو" و نیاکان ملت چین به وجود آوردند.پیشینیان به هنگام نوازندگی گووچین باید تشریفات مخصوصی از جمله حمام کردن،پوشیدن لباس نو و روشن کردن عود انجام میدادند.

 

از نظر شکل ظاهری گووچین 7 سیم دارد و از خانواده سازهای زیتر محسوب میشود.شکل گووچین بسیار ظریف و دقیق و ساخت آن نیاز به هنرخاصی دارد و باید با رعایت معیارهای مقرر ساخته شود.از لحاظ صدادهی با کیفیت صوت شیرین،واضح ،گوشنواز و در عین حال بسیار لطیف و زیباست.

 

برای نواختن یا  آموزش موسیقی  گووچین معمولا چهارزانو نشسته و ساز را روی پا و یا میزی قرار می دهند.برای نواختن آن با دست چپ چله کمان را می زنند و با دست راست روی چله کمان صوتها را به درستی انتخاب می کنند.

 

 گووچین

 

در سال 2003 یونسکو ، ساز گوچین را در لیست شاهکارهای شفاهی و ناملموس میراث بشری قرار داد.همچنین در سال 1977 یک قطعه موسیقی که با گوچین نواخته شده بود را بر روی صفحه طلایی وویجر قرار  داده و به فضا ارسال کردند.توضیح اینکه صفحه طلایی وویجر یک صفحه فونوگرافی است که در فضاپیماهای وویجر که در سال 1977 به فضا پرتاب گشت، قرارداده شده است.این صفحه ها شامل نگاره ها و آواهایی هستند که برای نشان دادن گوناگونی زندگی و فرهنگ های زمینی به موجودات هوشمند فضایی یا انسانهای آینده ساخته شده اند.

 
 درلینک زیر میتوانید یک دونوازی ساز گووچین و راودرام را مشاهده کنید:(لطفا لینک را در یک صفحه جدید باز کنید)
 
 
 
گوچین
 
ادبای دوران باستانی چین با گوچین ارتباط بسیار نزدیک و عمیقی داشتند و در زمینه نوازندگی،تجزیه و تحلیل و اشاعه این ساز سهم بسزایی ایفا کردند.در حال حاضر به علت از یاد رفتن و از بین رفتن فنون تهیه و ساخت گوچین طی سالهای متمادی،تعدادی از این سازها که از سلسله های گذشته و در اثر کاوشهای باستانی به دست آمده اند،باعث شده تا الگویی برای ساخت گوچین های جدید و احیا شده باشد تا این ساز باستانی چین،مجددا جایگاه حقیقی خود را به دست آورد.
 
 گووچین
 
ساز گووچین با قدرت خارق العاده خود میتواند به خوبی عواطف گوناگون بشری و مناظر طبیعی را به طور زنده در ذهن تجسم و ترسیم کند.این ساز میتواند در تکنوازی ها و یا هماهنگی با سازهای دیگر از جمله "سیائو" ،هنگ درام،راودرام و یا همراهی با ترانه های جدید و قدیمی مورد استفاده قرا گیرد.
 
منابع:رادیو بین المللی چین و کانال وزین دهلچی
 
برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس گیتار در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس ویولن در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از  هزینه کلاس سنتور در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , هزینه کلاس گیتار در سال 1401  , هزینه کلاس سنتور در سال 1401 , هزینه کلاس ویولن در سال 1401 

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com