مفهوم فرم در موسیقی چیست؟

 

 فرم موسیقی

 

اصطلاحاتی در موسیقی وجود دارد که دانستن و به کارگیری آن می تواند به درک موسیقایی و به طور کلی  آموزش موسیقی  هنرجویان کمک شایانی کند.از جمله این مفاهیم فرم است.

 

فرم در موسیقی در واقع به فرمول ساخت هر نوع موسیقی می گویند.اینکه یک آهنگساز چگونه عبارتها و جملات موسیقی را در کنار یکدیگر بگذارد و کدام عبارات و جملات را تکرار کند.

 

هر جمله کامل موسیقی را Statement می نامند که بطور کامل مستقل است.یعنی موسیقی می تواند با همین یک جمله آغاز شود و به پایان برسد.جملات کامل با حروف بزرگ نشان داده می شوند.مثلا اگر موسیقی دو جمله ای بود بصورت AB نشان می دهیم که به آن "باینری" می گوییم.موسیقی که از سه جمله مستقل تشکیل شده  را "ترنری" می نامیم و آن را بصورت ABC نشان می دهیم.

 

فرم در موسیقی

 

جملات موسیقی اگر از عبارات یا فریزهای تکرار شونده تشکیل شده باشد "پریود"نام دارد که اصطلاحی فرانسوی است.از آنجا که معمولا شنوندگان دوست دارند موسیقی فراز و نشیب داشته باشد،اضافه کردن جملات دیگر راه حل خوبی به نظر میرسد.

 

استاد "والتر پیستون" در سلسله سخنرانی های مهیج و جذابش در آمریکا بارها به این نکته اشاره کرده بود که صرف نظر از کوتاهی یا بلندی جمله ها، کارکرد دقیق فرم در شنیدار مشخص و ملموس است و آهنگساز می تواند از فرم های دلخواه خود نیز استفاده کند.

 

بر همین اساس موسیقی مدرن می تواند موسیقی تک جمله ای و یا چند جمله ای باشد که شاید مانند فرم ABA بازگشتی به تم اول وجود نداشته باشد."هترافریز" در واقع فرمی است نامشخص و بی قاعده که آهنگساز صرفا بر اساس تفکرات لحظه ای آهنگ می سازد.مثلا ABACADA فرمی است که تا حد زیادی دست آهنگساز را برای ماجراجویی باز می گذارد.

 

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com