بهترین روش تدریس پیانو چیست؟

 

 تدریس پیانو

 

بطور کلی  آموزش موسیقی  صرفا یاد دادن تعدادی نت و ریتم نیست.به عنوان مثال همانطور که فقط با سیمان و آجر نمی توان خانه ساخت،با مشتی نت و چند ریتم متوالی هم نمی توان موسیقی زیبایی ساخت.هیچ ریتمی بدون ملودی و هیچ ملودی بدون همراهی، وجودی جذاب نخواهند داشت و کاملا بی معنی باقی خواهد ماند.در واقع ریتم به ساختاری منسجم و ملودی به ساختاری آزاد و رها نیاز دارد.

 

"جروم برونر" ،تئوریسین و  معلم موسیقی  معتقد است که باید ساختارها را به هنرجو آموزش داد نه قطعات منفرد موسیقی را. برونر آزمایشات زیادی انجام داد.او قطعه ای را انتخاب کرد و به هفت نفر از هنرجویان خود داد تا تمرین کنند و بنوازند.بعد از یک هفته هر کدام از آن هفت نفر به هفت شیوه مختلف و متفاوت آن را نواختند.در صورتی که همه آنها شاگردان برونر بودند و تحت یک سبک خاص ویکسان،  آموزش پیانو  دیده بودند.برونر به این نتیجه رسید که درک مفهوم موسیقی نزد هر شخص با شخصی دیگر کاملا متفاوت است و اتفاقا همین مسئله موسیقی را جذاب تر میکند.

 

 آموزش پیانو

 

در واقع یک رشته نامرئی بین نوازنده و تار و پود موسیقی برقرار است که این رشته نامرئی ناشی از شعور بنیادین نوازنده است که نزد برخی قوی و نزد برخی دیگر بسیار ضعیف است.نوع اجرای موسیقی دقیقا مانند دستخط افراد متفاوت است.چیزی که دستخط فردی را زشت جلوه می دهد،عدم آگاهی او از پیوندهای هنرمندانه بین حروف مختلف است.همین امر در مورد موسیقی نیز صادق است،به این صورت که نوع پیوند بین نتها می تواند موسیقی را زشت یا زیبا جلوه دهد.هر قدر این پیوند هنرمندانه تر باشد،شنیدنش رضایتبخش تر و اجرای کسی که هنوز ساختار مفهومی موسیقی را نمی داند عذاب آور خواهد بود.

 

برونر بر خلاف بسیاری از معلمان موسیقی ،برداشت آزادانه از قطعه را در دستور کار هنرجو قرار می داد و سپس به اصلاح آنها می پرداخت.برونر با دقت بسیار زیاد در مورد جمله بندی،هارمونی،ریتم و ساختار ملودیک قطعه برای هنرجویانش در  کلاس پیانو  توضیح می داد و ساعت ها آنها را مجبور می کرد که روی سبک قطعه مورد نظر کار کنند و به لحاظ تاریخی اطلاعات کامل و جامعی از آن داشته باشند.

 

 کلاس پیانو

 

بنابراین برخی از جلسات او بیشتر شبیه کلاس اثبات فرمول های ریاضی بود تا  کلاس موسیقی .اما نتیجه بسیار آموزنده بود:هنرجویانی که هیچ درکی از تفسیر قطعه نداشتند،کم کم قطعه را با دقت و ظرافت بیشتری اجرا می کردند.در واقع برونر تلاش می کرد تا با آزاد کردن حس زیبایی شناسی هنرجو به صورت غیر ارادی به هدف خود دست یابد و اختلاف اجرای هنرجویان او با سایر هنرجویان کاملا آشکار بود.

منبع:روش تدریس پیانو-اثر "سیلویا کوتس"

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , کلاس پیانو, آموزش پیانو, معلم موسیقی

واحد آموزش علمی

نشانی:تهران-ضلع جنوب غربی میدان انقلاب

66864242
66369447

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی:تهران-خ شریعتی،دوراهی قلهک

22924816
22924817

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

info [at] bahareandishe.com