یکی از سوالات هنرجویان کلاس پیانو در مورد چگونگی انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز است.در این مورد بررسی هایی روی آثار آهنگسازان مختلف انجام شد و نتایج عجیبی نیز بدست آمد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید انتخاب گام یک قطعه توسط آهنگساز اغلب سلیقه ای است و ربطی به مسائل فنی ندارد!
شاید باور این مسئله کمی دشوار باشد که بیشتر آهنگسازان گام قطعه خود را صرفا به دلیل زیبایی گرافیکی آن انتخاب می کنند و مسائل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.به عنوان مثال موتسارت ابتدا قطعه معروف "مارش ترک" را در می بمل ماژور نوشته بود،اما از شکل نوشتاری قطعه خوشش نیامد و آن را به لاماژور ترانسپوزه کرد.
یا اینکه "کولاو" (فریدریش کوهلاو) سونات سل ماژور خود را ابتدا در می ماژور نوشته بود ولی هنگامی که موزیسین دیگری نت نوشته های او را دید گفت:این قطعه مثل رودخانه پر از ماهی ، دیز و بمل دارد و اجرای آن از روی نت ملال آور است.کولاو ابتدا تسلیم این نظر نشد، ولی بعدا آن قطعه را به سل ماژور انتقال داد.
یا به عنوان مثال شوپن گامهایی را برای قطعاتش انتخاب می کرد که توانایی های تکنیکی نوازنده را به چالش بکشد و نوازندگان متوسط و تازه کار از دیدن قطعات او احساس حقارت کنند.برخی دیگر از گامها نیز کاملا اتفاقی انتخاب شده اند.مثلا شوپن در حال تمرین پشت پیانو بود که گربه ای از روی پیانو رد شد و همین صدا دستمایه خوبی برای ایده پردازی شوپن گردید.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس پیانو در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس آکاردئون در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس کلارینت در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.