آموزش کاخن

آموزش کاخن

آموزش کاخن

 

کاخن(کاخون)  در رده سازهای کوبه ای قرار میگیرد و تاریخچه آن به کشور اسپانیا برمیگردد.معنی کاخن(cajon یا kaxon) جعبه یا صندوق میباشد که در واقع اشاره به شکل و فرم ساز دارد.

برای نواختن کاخن نوازنده  روی ساز می نشیند و با ضربات کف دست وانگشتان بر روی صفحه جلویی(تاپا) و همچنین صفحات کناری وبالایی ساز میکوبد تا به این صورت صدای ساز ایجاد شود.

کاخن بیشتر در سبک موسیقی فلامنکو،جز وکشورهای آمریکای لاتین رواج دارد و اخیرا در ایران و در موسیقی و آهنگهای پاپ توسط نوازندگان استفاده می شود.

 این ساز قدمت زیادی ندارد و از اواخر قرن هجدهم میلادی توسط کولی های اسپانیا همره با گیتار و رقص و آواز استفاده میشد و سپس آفریقایی تبارهای پرو، کاخن را  به آمریکا برده و بعد ازآن در فیلیپین،اروپا و سایر کشورها رواج یافت.

 

آموزش کاخن

 

کاخن در ابتدا فقط یک جعبه چوبی معمولی بود اما به مرور زمان امکانات دیگری به آن افزوده شد و فرم امروزی را پیدا کرد.

کاخن در واقع یک جعبه چوبی مستطیل شکل است که4طرف آن با تخته های چوبی پوشیده شده و سطح آن(تاپا) نیز با تخته سه لا پوشیده شده است.در قسمت پشت(و یا چپ یا راست) کاخن حفره صدا قرار دارد که صدا دهی کاخن از طریق این حفره ایجاد میشود.از قسمتهای دیگر کاخن نیز میتوان به پایه های لاستیکی و انواع فنرها و اسنرها برای ایجاد صدای زنگدار اشاره کرد.

 

آموزش کاخن

 
آموزش موسیقی  و  آموزش کاخن  در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی کاخن  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس کاخن  میباشند.
علاوه بر کاخن سازهای کوبه ای دیگر مانند تنبک،تمپو،دف،کوزه،پرکاشن،داربوکا،کونگا،درامز،هپی درام،هنگ درام،تانگ درام و ...در آموزشگاه موسیقی بهار اندیشه تدریس میشود.
کلاسهای  تدریس کاخن  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود.
هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 1 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد.
 
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , آموزش کاخن , تدریس کاخن , کلاس کاخن , تدریس خصوصی کاخن