طبق آخرین آمار بدست آمده از آموزشگاه های موسیقی در سال 1397، بیشترین آمار تقاضا برای آموزش موسیقی به ترتیب برای سازهای زیر بوده است:
1-سازهای کلاویه دار مانند کلاس پیانو ، آموزش ارگ و آموزش آکاردئون (حدود 36%)
2-آموزش ویولن ،ویولا،ویولنسل، آموزش کمانچه و قیچک (حدود23 %)
3-آموزش تار ، کلاس سه تار ، آموزش تنبور وباغلاما (حدود12 %)
4-آموزش گیتار (حدود11 %)
5-سازهای کوبه ای نظیر کلاس تنبک ، آموزش تمپو ، کلاس دف و آموزش درامز (حدود6%)
6-سازهای بادی مانند آموزش فلوت کلیددار،فلوت ریکوردر، آموزش ساکسیفون ، کلاس ترومپت و آموزش سازدهنی (حدود3%)
7-آموزش نی (حدود1 %)
8-آموزش کلارینت (حدود6 دهم درصد )
9-ساز رباب (حدود2دهم درصد)
10-کنترباس (حدودیک دهم درصد)
همچنین سایر سازها غیر از این لیست در حدود 10 درصد تقاضا داشته است.برخی از سازها نیز همانند باسون،فاگوت،هارپ،ترومبن،هورن و ابوا نیز کمترین میزان استقبال را در بین سازها دارا بوده است که گاهی حتی ورودی صفر داشته است.
از طرف دیگر آموزش آواز و علاقه به خوانندگی نسبت به سال گذشته 22% رشد داشته است و هنرجویان بسیاری را روانه آموزشگاه موسیقی کرده است.از دلایل این مطلب میتوان به گرانی و چند برابر شدن قیمت سازهای موسیقی و عدم توانایی خانواده ها برای تهیه ساز مورد نظر اشاره کرد.
البته این آمار از آموزشگاههای سطح تهران گرفته شده است و احتمالا در استان های دیگر اعداد و ارقام متفاوت است و قطعا میزان علاقه به سازها و خصوصا سازهای محلی در آن استان ها بیشتر بوده است.