واقعا پرسش این است که آیا سازی هست که به عنوان ساز اصلی و مادر معرفی شود؟
کدام ساز به عنوان ساز مادر شناخته می شود؟ پیانو یا ویولن ؟
و آیا سازهای بادی مثل ساکسیفون ، کلارینت یا فلوت را به دلیل قدمت آنها می توان "ساز پدر" نامید؟
آیا گیتار با توجه به عود ساخته شده و عود پدر گیتار به شمار می رود؟
آیا تنبک ساز پایه و پیش نیاز سازهای دیگر است؟
اینها سوالاتی است که شاید برای بسیاری از هنرجویان پیش آمده باشد و به دنبال پاسخ آن باشند.
واقعیت این است که تمام اینها داستان سرایی هستند، ولی نزد عوام کاربرد دارند.هیچ سازی مادر و هیچ سازی پدر به شمار نمی رود و هیچ مدرک مستندی دال بر اینکه عود پدر گیتار است وجود ندارد.
همه سازها اهمیت خود را دارند و حتی ساز کوچک و ساده ای مانند "سوتک" یا "زنبورک" هم اگر به جای خود استفاده شوند مهم و جذابند.
نمی توانیم پیانو را صرفا به دلیل وسعت صوتی آن مادر بنامیم.نمی توانیم اهمیت سازهای زهی مانند تار ، سه تار ، دوتار ، تنبور ، سنتور ، کمانچه و ...را در ارکستر نادیده بگیریم ولی از طرف دیگر نمی توانیم آن را مهمتر از سازهای دیگر فرض کنیم.
اگر سازی را "ساز مادر" بنامیم،در واقع نه با مفهوم "مادر" آشنایی داریم و نه "ساز موسیقی".
ساز مادر یعنی سازی که می تواند نمونه مشابه خودش را تولید کند.سازی که همه گروه های سازی را زیر چتر خود دارد و آنها را هدایت می کند.در صورتی که در عمل چنین نیست.اینها تصورات عوام از سازها هستند که گاهی دردسر ساز نیز هستند.
بنابراین نتیجه می گیریم که سازی با عنوان "ساز مادر" یا "ساز پدر" نداریم و همه سازها در جای خود مهم و جذابند.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس تنبک در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس سه تار در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از هزینه کلاس کمانچه در سال 1401 میتوانید با شماره های موسسه تماس بگیرید.